W dniach 23-28 kwietnia 2023 grupa młodzieży wraz z opiekunami wyjechał na ostatnią w tym projekcie mobilność do Włoch. Szkoła goszcząca znajduje się w urokliwym miasteczku Partinico niedaleko Palermo i Trapani. Sycylia naprawdę jest piękna. Przez 5 dni zwiedzaliśmy, pracowaliśmy na szkolnych zajęciach projektowych oraz, dzięki założeniom programu (zakwaterowanie w rodzinach włoskich), mogliśmy doświadczyć prawdziwej włoskiej codzienności. Nasz pobyt przypadał na okres bardzo ważnych dla regionu świąt zarówno państwowych jak i religijnych. W niedzielę późnym wieczorem mogliśmy wziąć udział w procesji na cześć Najświętszej Mari Panny a we wtorek świętować razem z Włochami zakończenie rządów faszystów we Włoszech. Oba te święta są dla społeczności lokalnej niezmiernie istotne i obchodzone bardzo hucznie. Procesja kończy się późno w nocy pokazem sztucznych ogni, uczestnicy po przeniesieniu Obrazu Najświętszej Marii Panny do lokalnej świątyni bawią się na ulicach do białego rana. Podobnie ma się rzecz jeśli chodzi o kolejną uroczystość jednakże tym razem Włosi świętują pożegnanie z dyktaturą Mussoliniego w gronie rodzinnym. Dzięki uprzejmości naszych gospodarzy zwiedzaliśmy Trapani, Erice- średniowieczne miastecko położone na skale, Terrasini- nadmorską miejscowość wypoczynkową i oczywiście Palermo.
W trakcie zajęć projektowych w Istituto Tecnico Commerciale C. A. Dalla Chiesa uczyliśmy się jak pozyskać srebro z probówki, jakich środków użyć by wytrącić zanieczyszczenia stałe z cieczy, jak stworzyć grę komputerową. Omawialiśmy również całościowy wpływ różnego rodzaju zanieczyszczeń na kondycję naszych środowisk lokalnych oraz wpływ tych samych czynników w rozumieniu globalnym problemu.
Zwiedzając stare Solisko poznawaliśmy tajniki produkcji soli morskiej. W winiarni pochodzącej z VIII wieku poznaliśmy nie tylko sposób wytwarzania tego trunku, ale również zaznajomiono nas ze sposobami wytłaczania oliwy z oliwek i przechowywania jej. Ponadto mogliśmy zobaczyć w jaki sposób są tworzone marionetki i jak ważną rolę odgrywają w tradycji Sycylii.
Czas płyną nam bardzo szybko. Miejsce , w którym spędziliśmy 5 dni, poznani ludzie, zawiązane przyjaźnie pozostaną w naszej pamięci na długo. Bardziej niż słowa to czego doświadczyliśmy w trakcie pobytu we Włoszech niech zilustrują zdjęcia i prezentacja.
Prezentacje: Nasza szkoła, zanieczyszczenia .
On 23rd-28th April 2023, a group of young people together with their teachers went on their last mobility to Italy. The host school is located in the charming town of Partinico near Palermo and Trapani. Sicily really is beautiful. For 5 days we were sightseeing, were working on school designd activities and, thanks to the program (accommodation with Italian families), we could experience the real Italian everyday life. Our stay fell on a period of very important for the region both national and religious holidays. Late Sunday evening we could take part in the procession in honour of the Blessed Virgin Mary and on Tuesday we could celebrate together with the Italians the end of the fascist rule in Italy. Both these holidays are extremely important for the local community and celebrated very loudly. The procession ends late at night with a fireworks display, the participants after transporting the Image of the Blessed Virgin Mary to the local temple play in the streets until dawn. The same is true when it comes to the next celebration, but this time the Italians celebrate farewell to the Mussolini dictatorship within the family. Thanks to the courtesy of our hosts we visited Trapani, Erice - a medieval town located on a rock, Terrasini - a seaside resort and of course Palermo.
During design classes at Istituto Tecnico Commerciale C. A. Dalla Chiesa, we learned how to extract silver from a tube, what means to precipitate solid impurities from a liquid, how to make a computer game. We also discussed the overall impact of different types of pollution on the condition of our local environments as well as the impact of the same factors on the global understanding of the problem.
Visiting the old Salt pan we learned the secrets of sea salt production. In a winery dating from the 8th century, we learned not only the way of making this liquor, but also the ways of extracting olive oil and storing it. In addition, we could see how puppets are created and how important role they play in the tradition of Sicily.
Time is passing very quickly. The place where we spent 5 days, met people, made friends will remain in our memory forever. More than words, everything we experienced during our stay in Italy let the photos and presentation illustrate.
Presentation: our school, pollution .
W dniach 13-17 marca Szkoła Podstawowa w Żyrzynie tętniła życiem. Gościliśmy uczniów i opiekunów z Turcji, Belgii i Włoch w ramach realizacji jednej z mobilności dla projektu Erasmus +. Ten tydzień był dla nas pełen wrażeń. Uczniowie mogli sprawdzić się, jako konstruktorzy- budując mini turbiny wiatrowe, naukowcy – badając jakość otaczającego nas powietrza, czy też odkrywcy- zwiedzając atrakcyjne dla naszego regionu miejsca. Mogli również sprawdzić się, jako twórcy projektując własne wielkanocne pisanki i palmy, tak istotne dla naszej kultury i tradycji, jak i próbując nasze regionalne potrawy, podziwiając nasze rękodzieło i tradycje. Każdy z dni był wypełniony bardzo ciekawymi zajęciami.
Prezentacje: Turcja, Belgii i Włoch.
W poniedziałek po części inauguracyjnej, prezentacji szkół biorących udział w projekcie zajęliśmy się zagadnieniami energii odnawialnej, uczniowie podzieleni na 3 międzynarodowe grupy mieli za zadanie zbudować turbiny wiatrowe, uruchomić je i pokazać, do czego tego typu energia może być wykorzystana. Kolejnym etapem było stworzenie pamiątkowego ogrodu kwiatowego- tym razem wspólnie sadziliśmy bratki. Popołudnie poświęciliśmy na odkrywanie uroków i tajemnic Kazimierza Dolnego. Spacer z pochodniami po kazimierskich wąwozach gościom szczególnie przypadł do gustu.
Wtorek rozpoczęliśmy od zagadnień tematycznie związanych z tą częścią projektu. Mobilność w Polsce odbywała się pod agendą „My lungs are clean” czyli moje płuca są czyste. Najpierw pojawiły się trzy prezentacje polska, turecka i włoska o zanieczyszczeniu powietrza, jego skutkach i wpływach nie tylko na środowisko, ale również na człowieka. Były to elementy wprowadzające do następnej części, czyli doświadczeń chemicznych odnoszących się do tematyki czystości powietrza. Uczniowie zostali podzieleni na cztery międzynarodowe zespoły i w trakcie zajęć warsztatowych mieli za zadanie wykonać cztery doświadczenia:
1. Zbadać jakie zanieczyszczenia przedostają się do naszych płuc;
2. Zbadać jakiego rodzaju cząstki stałe unoszą się w powietrzu;
3. Jak buduje się smog i w jaki sposób jest on usuwany z atmosfery?
4. W jaki sposób tworzy się sadza i jaki ma to wpływ na nasze zdrowie?
Popołudnie spędzaliśmy na spotkaniu w siedzibie KGW Żyrzyn w lokalnej świetlicy. Rodzice wraz z Paniami i Panami z miejscowego Koła Gospodyń pokazali nam jak wyglądają prawdziwe przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Uczestnicy wymiany mogli wykonywać swoje własne pisanki i palmy wielkanocne. Ach cóż to były za warsztaty! Mogliśmy również obejrzeć mini koncert, specjalnie dla nas, oraz spróbować pyszności przygotowanych prze rodziców i Panie z lokalnego KGW.
{pgslideshow id=1481|width=640|height=480|delay=3000|image=L}
W środę 15 marca zwiedzaliśmy naszą stolicę – Warszawę. W ciągu całego dnia zwiedzaliśmy Stare Miasto, Łazienki Królewskie, z tarasu widokowego oglądaliśmy panoramę miasta, widzieliśmy również zmianę warty przy grobie Nieznanego Żołnierza.
Kolejnym dniem poświęconym na zwiedzanie był czwartek. Tym razem cały dzień poświeciliśmy na Lublin. Partnerzy z Włoch, Turcji i Belgii musieli skonfrontować się z naszą i europejską historią. Bardzo poruszające zarówno dla nas jak i dla nich było zwiedzanie Nazistowskiego Obozu na Majdanku. W skupieniu wysłuchaliśmy historii o ludziach, którym dane było doświadczyć okropności wojny. Zobaczyć jak okrutny i wyrachowany może stać się człowiek, by okazać swoją wyższość. Następnie przejechaliśmy na Zamek Lubelski – filię Muzeum Narodowego. W trakcie oprowadzania mogliśmy poznać historię Lublina i Polski od czasów pierwszego osadnictwa, przez Unię Lubelską po czasy współczesne. Dzięki ekspozycjom stałym oglądaliśmy rozwój polskiego malarstwa po czasy współczesne, zakres odkryć archeologicznych na terenie Lubelszczyzny, rozwój rękodzieła i kultury ludowej regionu lubelskiego, historię Trybunału Koronnego i legendy o czarciej łapie.
Wieczorem zabraliśmy naszych gości- opiekunów grup międzynarodowych, sponsorów, rodziców i nauczycieli na pożegnalny poczęstunek zorganizowany przez panie z KGW Zagrody. Dzięki uprzejmości koła gospodyń mogliśmy posmakować rarytasów naszej kuchni regionalnej. Prym wiodły pierogi chyba we wszystkich możliwych smakach, kotlety z różnych kasz, forszmaki tradycyjny i wegetariański, oraz przeróżne słodkości. Dodatkowo również tym razem mogliśmy doświadczyć niezwykłej gościnności i otwartości. Obowiązkowo był koncert i pokaz rękodzieła ludowego, a każdy z gości opuścił spotkanie z drobnym upominkiem własnoręcznie wykonanym przez członkinie KGW Zagrody.
W piątkowy poranek przyszedł czas na podsumowania. Pani dyrektor Iwona Kozłowska podziękowała wszystkim zaangażowanym w pracę i pomoc przy realizacji tej części projektu. Wręczono certyfikaty uczestnictwa i podziękowania dla osób i organizacji szczególnie mocno zaangażowanych w pomoc przy jego realizacji (KGW Żyrzyn, KGW Zagrody).
{pgslideshow id=1482|width=640|height=480|delay=3000|image=L}
Nasi uczniowie w krótkiej części artystycznej zaprezentowali swoje talenty wokalno- taneczne. Podsumowując intensywną pracę pięciu dni wspólnych działań, mamy nadzieję, że zarówno młodzież jak i opiekunowie zabiorą ze sobą mnóstwo niezapomnianych wrażeń, a przede wszystkim wspomnienie o polskiej gościnności.
Czas spędzony w Polsce minął bardzo szybko. Wnioski wyciągnięte z obserwacji zadań projektowych dały nam dużo do myślenia i mam nadzieję, że zmienią nasz pogląd na kwestię zanieczyszczenia powietrza- co było tematyką wspólnych zmagań projektowych.
Spotkania z Paniami z KGW Żyrzyn i KGW Zagrody odczarują stereotypy związane z naszym krajem i staną się wizytówką prawdziwej polskiej gościnności. A słodka niespodzianka w formie Erasmusowego tortu na zakończenie stanie się niezapomnianym elementem zakończenia mobilności w Polsce.
On March 13th-17th, the Primary School in Żyrzyn was teeming with life. We hosted students and teachers from Turkey, Belgium and Italy as part of the implementation of one of the mobility for the Erasmus + project. That week was full of excitement for us. Students could prove themselves as designers - by building mini wind turbines, as scientists – by studying the quality of the air around us, or explorers - by visiting places attractive to our region. They could also prove themselves as creators by designing their own Easter eggs and palm trees, so important to our culture and traditions, they could taste our regional dishes, experience regional handicrafts and traditions. Each day was filled with interesting activities.
Presentation: Turkey, Belgium and Italy.
On Monday, after the inaugural part of the presentation of the schools participating in the project, we dealt with the issues of renewable energy, students divided into 3 international groups were tasked with building wind turbines, launching them and showing what this type of energy can be used for. The next stage was to create a commemorative flower garden - this time we planted pansies together. We spent the afternoon discovering the charms and secrets of Kazimierz Dolny. A walk with torches along the Kazimierz ravines was especially appealing to the guests.
Tuesday we started with issues related to this part of the project. Mobility in Poland took place under the “My lungs are clean” agenda, i.e. my lungs are clean. First, there were three presentations by Poland, Turkey and Italy about air pollution, its effects and impacts not only on the environment, but also on humans. These were the introductory elements to the next part, i.e. chemical experiments related to the subject of air cleanliness. The students were divided into four international teams and during the workshop they were asked to perform four experiences:
1. Investigate what contaminants enter our lungs;
2. Investigate what kind of particulates float in the air;
3. How is smog formed and how is it removed from the atmosphere?
4. How is soot formed and how does it affect our health?
We spent the afternoon at a meeting at the home of KGW Żyrzyn in the local common room. The parents, along with the ladies and gentlemen from the local Folk Association , showed us what the real preparations for Easter look like. The Participants of the exchange could make their own Easter easter eggs and palms. What a workshop it was! We could also watch a mini concert, especially for us, and try the deliciousness prepared by parents and ladies from the local Folk Association.
{pgslideshow id=1481|width=640|height=480|delay=3000|image=L}
On Wednesday, March 15th , we visited our capital city – Warsaw. Throughout the day we visited the Old Town, the Royal Łazienki, from the observation deck we admired the panorama of the city, we also saw a change of guard at the grave of the Unknown Soldier.
The next day dedicated to sightseeing was Thursday. This time we spent the whole day in Lublin. Partners from Italy, Turkey and Belgium had to confront our and European history. It was very moving for us and for them to visit the Nazi Camp at Majdanek. Very focused, we heard stories about people who were forced to experience the horrors of war. See how cruel and calculating a man can become to show his superiority. Then we drove to Lublin Castle – a branch of the National Museum. During the tour, we were able to learn about the history of Lublin and Poland from the time of the first settlement, through the Lublin Union to modern times. Thanks to permanent exhibitions, we could see the development of Polish painting to modern times, the scope of archaeological discoveries in the Lublin region, the development of handicraft and folk culture of the Lublin region, the history of the Crown Court and the legend of the devil's paw.
In the evening we took our guests - teachers of international groups, sponsors, parents and our school teachers for a farewell refreshment organized by ladies from Folk Association of Zagrody. Thanks to the kindness of the Folk Association, we were able to taste the rarities of our regional cuisine. Dumplings probably led the way in all possible flavors, porridge cutlets, traditional and vegetarian molds, and various sweets. In addition, this time we were able to experience extraordinary hospitality and openness. It was obligatory to have a concert and a show of folk crafts, and each guest left the meeting with a small gift made by members of the FA Zagrody.
On Friday morning, it was time to summarize. School Principal Iwona Kozłowska thanked everyone involved in the work and assistance in the implementation of this part of the project. Certificates of participation and thanks were given to people and organizations particularly involved in its implementation (FA Żyrzyn, FA Zagrody).
{pgslideshow id=1482|width=640|height=480|delay=3000|image=L}
Our students presented their vocal and dance talents in a short artistic part. Summing up the intensive work of five days of joint activities, we hope that both young people and teachers will take with them a lot of unforgettable impressions, and above all the memory of Polish hospitality.
Time spent in Poland passed very quickly. The conclusions drawn from the observation of the project tasks give us a lot to think about and I hope that they will change our view on the issue of air pollution - which was the subject of joint project struggles.
The meetings with the ladies from FA Żyrzyn and FA Zagrody will disenchant stereotypes related to our country and will become a showcase of true Polish hospitality. And a sweet surprise in the form of an Erasmus cake at the end will become an unforgettable element of the end of mobility in Poland.
{pgslideshow id=1487|width=800|height=600|delay=2000|image=L}
Już trochę minęło od naszego powrotu, tym razem z Turcji. Dzięki naszym tureckim kolegom spędziliśmy bardzo owocnie czas w Stambule. Tematem tego wyjazdu były zanieczyszczenia gleby. Przez dwa dni pracowaliśmy nad problematyką ściśle powiązaną z przyczynami, źródłami i skutkami zanieczyszczenia gleby. Nasi uczniowie i tym razem przygotowali krótkie aczkolwiek treściwe prezentacje. Uczennice Malwina Matysiak i Magdalena Kuta odpowiedzialne były za zaprezentowanie szerszemu gronu naszej szkoły. Skupiły się przede wszystkim na historii powstania budynku i czasach obecnych. Uczniowie Mateusz Drapała i Jakub Szymanek w sposób szczegółowy opisali zagadnienie zanieczyszczenia gleby.
Prezentacje: Nasza Szkoła Zanieczyszczenie gleby
Niestety nie mogliśmy zobaczyć jak szkoła, w której nas goszczono pracuje, ponieważ z powodu trzęsienia ziemi w Turcji ogłoszono żałobę narodową, co wiązało się z zawieszeniem zajęć szkolnych na okres tygodnia.
Dzień pierwszy:
Rozpoczęliśmy od zaprezentowania założeń tej części projektu, prezentacji szkół partnerskich oraz od zwiedzania samej placówki. Po południu zwiedzaliśmy gmach Biblioteki Narodowej- nowoczesny technologicznie budynek będący nie tylko miejscem przyjaznym czytelnikom, ale również naukowcom, pasjonatom sztuki, muzyki i literatury. W gruncie rzeczy miejsce to można by było określić mianem centrum kultury, ponieważ świadczy aż tak szeroki zakres usług. Na koniec dnia mogliśmy dokonać zakupów w największym w Europie centrum handlowym
Dzień drugi:
Kolejny dzień rozpoczął się od zajęć w grupach, tym razem na warsztatach uczniowie przygotowywali nasiona do siewu, tworzyli tzw. „seeds pockets” oraz sadzili rośliny w szkolnym ogródku kwiatowym, jako pamiątkę naszego pobytu. W godzinach południowych przejechaliśmy do Living Labs.- Jednego z laboratorium zajmującego się wdrażaniem nowych technologii w zakresie ekologii, oraz koordynującą pracę takich samych jednostek naukowych na terenie całej Europy. Następnie odwiedziliśmy miejskie centrum edukacyjne dla nastolatków, gdzie dzięki zajęciom z ekspertami z dziedziny dziennikarstwa, filmu, radia, e-sportu, telewizji i mediów społecznościowych młodzi mogą rozwijać swoje zainteresowania i szlifować swoje umiejętności. W zależności od rodzaju zajęć odbywają się kursy od 3 do 5 tygodni zakończonym egzaminem praktycznym w postaci bądź to artykułu prasowego, filmu krótkometrażowego, audycji radiowej, publikacji on-line, które muszą zostać pozytywnie ocenione. Wielu absolwentów takich kursów odnosi sukcesy na arenie międzynarodowej. (Ostatnio- festiwal w Palermo); na koniec zobaczyliśmy jak można wykorzystując pracę dżdżownic oczyszczać i nawozić glebę
Dzień trzeci i Czwarty
Te dwa dni w pełni poświęciliśmy na zwiedzanie miasta, i Bosforu. Najpierw zwiedzaliśmy pałac sułtana, Haga Sofia, schodziliśmy do dawnego rezerwuaru wody dla miasta ( lubicie Dana Browna – jedna ze scen Inferno właśnie była kręcona w tym miejscu) historyczną część miasta i zakończyliśmy na zakupach w Grand Bazar- miejscu słynącym z historii, tradycji i 4000 sklepików ścieśnionych w przepięknym antycznym budynku
Drugiego dnia przejechaliśmy do dzielnicy Galatasaray, tam w starej części miasta, pamiętającej jeszcze czasy świetności Imperium Osmańskiego spędziliśmy cały dzień. Oglądaliśmy panoramę miasta z Galata Tower- pięknego punktu widokowego, będącego również rodzajem muzeum, płynęliśmy promem po Bosforze obserwując dwa azjatycki jak i europejski brzeg miasta. Na koniec mogliśmy zwiedzić Egiptian Bazar- miejsc niezmiennie tętniącym życiem, pachnącymi przyprawami od XV wieku.
Dzień Piąty:
Upłyną nam na podsumowaniach, Rodzice uczniów goszczących grupy z Włoch i Polski przygotowali dla nas poczęstunek, otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa i ze smutkiem, że to już koniec wybraliśmy się w drogę powrotną do domu.
It's been a while since we've been back, this time from Turkey. Thanks to our Turkish colleagues, we had a very active time in Istanbul. The topic of this trip was soil pollution. For two days we worked on issues closely related to the causes, sources and effects of soil pollution. Our students have prepared short but interesting presentations this time. The students Malwina Matysiak and Magdalena Kuta were responsible for presenting our school to a wider group. They focused primarily on the history of the building and the present times. Students Mateusz Drapała and Jakub Szymanek described in detail the issue of soil pollution.
Presentations: Our school Soil pollution
Unfortunately, we could not see how the school where we were hosted works, because due to the earthquake in Turkey, national mourning was announced, which was associated with the suspension of school classes for a week.
DAY ONE:
We started by presenting the assumptions of this part of the project, presenting partner schools and visiting the facility itself. In the afternoon, we visited the building of the National Library - a technologically modern building that is not only a reader-friendly place, but also scientists, enthusiasts of art, music and literature. In fact, this place could be described as a cultural center, because it provides such a wide range of services. At the end of the day, we were able to shop at Europe's largest shopping mall.
DAY TWO:
The next day began with classes in groups, this time students prepared seeds for sowing, created so-called "seeds pockets" and planted plants in the school flower garden as a souvenir of our stay. At noon we drove to Living Labs. One of the laboratories dealing with the implementation of new technologies in the field of ecology, and coordinating the work of the same scientific units throughout Europe. We then visited the city's adolescent education center, where, through classes with experts in journalism, film, radio, e-sports, television and social media, young people can develop their interests and hone their skills. Depending on the type of classes, courses from 3 to 5 weeks are held, ending with a practical exam in the form of a press article, short film, radio broadcast, online publication, which must be positively assessed. Many graduates of such courses are successful in the international arena. (Recently - the festival in Palermo); at the end we saw how you can use the work of earthworms to clean and fertilize the soil
DAY THREE AND FOUR
We spent these two days fully exploring the city and the Bosphorus. First we visited the Sultan's palace, The Hague Sofia, descended to the former water reservoir for the city (you like Dan Brown – one of the scenes of Inferno was just filmed in this place) the historical part of the city and ended up shopping in the Grand Bazar - a place famous for its history, tradition and 4,000 shops crowded in a beautiful ancient building
On the second day, we drove to the Galatasaray district, where we spent the whole day in the old part of the city, remembering the times of the splendor of the Ottoman Empire. We watched the panorama of the city from Galata Tower - a beautiful viewpoint, which is also a kind of museum; we took a ferry on the Bosphorus watching two Asian and European shores of the city. Finally, we could visit the Egyptian Bazar - places invariably vibrant, fragrant spices since the 17th century.
DAY FIVE
That day we spent on the summaries. Parents of students hosting groups from Italy and Poland prepared refreshments for us; we received certificates of participation and with sadness that we are to set out on the way back home we finished the Turkish mobility time
Pierwsze koty za płoty, w dniach 27 listopada do 3 grudnia uczniowie naszej szkoły Jagoda Kędziora, Hubert Grobel, Alicja Zdrojewska i Maja Saran wraz z Panią Dyrektor Iwoną Kozłowską i Panią Iwoną Saran uczestniczyli w pierwszej mobilności w ramach projektu SCELL. Wyjazd dotyczył realizacji części projektu pod nazwą „Water is life”. Przez pięć dni uczniowie wraz z partnerami ze szkól w Brukseli i Stambułu wykonywali szereg zadań mających na celu uzmysłowienie młodzieży jak istotne i niezbędne do życia każdego organizmu na Ziemi jest środowisko wodne. Przez cały czas uczniowie porozumiewali się w języku angielskim.
Pierwszego dnia każda ze szkół zaprezentowała informacje o sobie. Informacje o naszej szkole przedstawiły Jagoda i Maja. Prezentacja
Poznaliśmy szkołę Institut La Vertu oraz Dyrekcję goszczącej nas placówki. Po południu mieliśmy chwilę czasu na zwiedzanie zabytkowej części Brukseli.
Drugi dzień rozpoczęliśmy przygotowaniem i prezentacją doświadczeń związanych z wodą. Nasze doświadczenie pokazujące proces filtracji przygotowali i przedstawili Hubert i Ala.
Następnie uczniowie w kilku międzynarodowych grupach mieli za zadanie przedstawić pomysł na świętowanie Światowego Dnia Wody – były więc plakaty i informacje zebrane w całość do publikacji w e-booku. Kolejny dzień poświęciliśmy na zwiedzanie przepięknej miejscowości Brugia. Poznaliśmy historię, architekturę tego pięknego miejsca, ponadto mogliśmy zobaczyć jak wygląda Świąteczny Targ Bożonarodzeniowy, organizowany już w tym czasie od kilku wieków. W drodze powrotnej zobaczyliśmy symbol Brukseli Atomium.
We czwartek zwiedziliśmy kilka miejsc. Najpierw zatrzymaliśmy się w Waterloo, jednym z najważniejszych miejsc z okresu wojen napoleońskich. Następnie przejechaliśmy do Dinant- miejscowości słynnej z cytadeli, zabytkowej architektury, pięknego położenia nad rzeką Mozelą oraz z saksofonu. Poznaliśmy historię tego instrumentu oraz zwiedziliśmy dom jego twórcy (obecnie znajduje się tam muzeum). Kolejnym punktem naszej wycieczki było odwiedzenie jednej z najmniejszych miejscowości na świecie (na pewno najmniejszego miasta na świecie) Durbuy. Naprawdę na zwiedzanie całości i to bardzo wolno wystarczyło nam 30 minut. Końcowym punktem wyjazdu było Muzeum Wojny w Brukseli.
Ostatni dzień upłyną pod znakiem podsumowań. Wręczono nam certyfikaty uczestnictwa i podsumowano pracę uczniów w ciągu całego pobytu. Po południu mieliśmy czas na zwiedzanie i ostatnie zakupy przed porannym sobotnim lotem. Czas upłyną nam bardzo szybko a pobyt w Brukseli przysporzył wielu niezapomnianych wrażeń.
{pgslideshow id=1449|width=640|height=480|delay=3000|image=L}
“The first pancake is always spoiled”. From November 27th to December 3rd, students of our school Jagoda Kędziora, Hubert Grobel, Alicja Zdrojewska and Maja Saran together with director Iwona Kozłowska and Ms. Iwona Saran participated in the first mobility within the scope of the SCELL project. The trip was the implementation of part of the project called "Water is life". For five days, students together with partners from schools in Brussels and Istanbul performed a series of tasks aimed at making young people understand how important and necessary for the life of every organism on Earth is the aquatic environment. All the time the students were communicating in English.
The fiirst day, each school presented information about itself. Information about our school was presented by Jagoda and Maja. Presentation
We visited the Institut La Vertu school and we met the management of our host institution. In the afternoon we had a moment to explore the historic part of Brussels.
The second day began with the preparation and presentation of experiments related to water. Our experiment showing the filtration process was prepared and presented by Hubert and Ala.
Then, the students in several international groups were tasked with presenting the idea of celebrating World Water Day – so there were posters and information collected as a whole for publication in an e-book. We spent the next day visiting the beautiful town of Bruges. We got to know the history, architecture of this beautiful place, in addition, we could see what the Christmas market looks like, remembering that it has been organized at that time for several centuries. On the way back we saw the symbol of Brussels- Atomium.
We visited a few places on Thursday. First we stayed in Waterloo, one of the most important places of the Napoleonic Wars. Then we drove to Dinant - a town famous for its citadel, historic architecture, beautiful location on the Moselle River and a saxophone. We learned the history of this instrument and visited the House of its creator (now there is a museum). The next point of our trip was to visit one of the smallest towns in the world (certainly the smallest city in the world) Durbuy. Really, to explore the whole took us 30 minutes and it was very slow The final stop was the War Museum in Brussels.
The last day was devoted to summaries. We were given certificates of participation and summarized the work of students during the entire stay. In the afternoon we had time for sightseeing and last shopping before the Saturday morning flight. Time passed very quickly and our stay in Brussels brought us a lot of unforgettable experience.
Erasmus+
W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy realizacje projektu edukacyjnego w ramach KA210-SCH - Partnerstwa na małą skalę. Projekt ” Ocal i oczyść Ziemię, żyj długo” realizowany jest w okresie od 1 października 2022 do 24 października 2024 w ramach programu: Erasmus + KA210-SCH - Small-scale partnerships in school education (partnerstwa na małą skalę w edukacji szkolnej)-
Motywem przewodnim projektu jest ekologia- uświadomienie uczniom i dorosłym jak istotną sprawą jest dbanie o środowisko naturalne i jak istotna jest kwestia odpowiedzialności za obecne działania wobec nowych pokoleń. Zagadnienia szczegółowe dotyczą:
- wody- ochrony zasobów,
- powietrza- unikanie zanieczyszczeń i wpływ powietrza na środowisko,
- gleby- rodzajów, zanieczyszczeń powodujących degradację środowiska orasz sposoby ochrony,
- natury- dbania o ogólnie pojmowane środowisko naturalne.
Wszystkie działania podejmowane w ramach projektu będą związane z podaną tematyką. Wykonywane zadania posłużą rozwijaniu zainteresowań wśród uczniów naukami przyrodniczymi, matematyką, chemią a równocześnie podnoszeniu kompetencji językowych w zakresie języków obcych- angielskiego i niemieckiego. Wartością dodaną jest również podnoszenie, jakości pracy szkoły w ramach dobrych praktyk. Projekt skierowany jest do uczniów klas VI-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. ADAMA MICKIEWICZA W ŻYRZYNIE, przy czym zakłada się, że główną grupę będą stanowić uczniowie klasy VIII a (10 uczniów), klasy VII a- (1 uczeń) i VI a (1 uczeń) ponieważ działania projektowe są kontynuacją projektu E-Twinning: Adventures of the Atmosphere, za który uczniowie zostali nagrodzeni Krajową i Europejską nagrodą E- Twinning.
Projekt przewiduje wymianę uczniów z 3 krajów partnerskich (Włochy, Belgia, Turcja) oraz Polski. Wyjazdy traktowane są, jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem w realizację projektu. Językiem roboczym projektu jest język angielski. Życzymy wszystkim uczestnikom powodzenia i z niecierpliwością czekamy na publikacje z wyjazdów i podejmowanych w trakcie działań.
Erasmus+
This school year we have started the implementation of an educational project under KA210-SCH - Small Scale Partnerships .The project " Save and Clean the Earth, Live Long" is implemented from October 1st, 2022 to October 24th, 2024 under the program: Erasmus + KA210-SCH - Small-scale partnerships in school education. The leitmotif of the project is ecology - to make students and adults aware of the importance of taking care of the environment and the issue of responsibility for current actions towards new generations. Specific issues concern:
- water- conservation of resources,
- air- avoiding pollution and the impact of air on the environment,
- soil- types, pollutants that cause environmental degradation and ways to protect it,
- nature- taking care of the environment in general.
All activities undertaken as part of the project will be related to the given topics. The tasks to be carried out will serve to develop the students' interest in natural sciences, mathematics, and chemistry and, at the same time, improve foreign language competence in English and German. The added value is also raising the quality of school work in the framework of good practices.
The project is aimed at students from grades VI-VIII of the ADAM MICKIEWICZ PRIMARY SCHOOL IN ŻYRZYN, but it is assumed that the main group of participants will consist of students from grade VIII a (10 students), grade VII a- (1 student) and VI a (1 student), as the project activities are a continuation of the E-Twinning one: Adventures of the Atmosphere, for which the students were awarded the National and European E-Twinning Prizes.
The project aims at the exchange of students from 3 partner countries (Italy, Belgium, Turkey) and Poland. The trips are treated as a reward for students who stand out for their involvement in the re-implementation of the project. The working language of the project is English. We wish all participants the best , luck and we are looking forward to the publications of the trips and activities undertaken during the mobilities.