W roku szkolnym 2021/2022 świetlica będzie czynna w godzinach 6:30 - 15:30
Rodziców i dzieci prosimy o przestrzeganie ustalonych zasad postępowania związanych z reżimem sanitarnym!
OGÓLNE CELE PROGRAMOWE PRACY OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ
- Zaspokojenie potrzeb psychicznych wychowanków tj.: potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, szacunku, samorealizacji w klimacie wzajemnej serdeczności.
- Umożliwienie uczniom samodzielnego przygotowywania się do lekcji, utrwalania wiadomości i umiejętności oraz zorganizowanie pomocy dzieciom mającym trudności w uczeniu się.
- Rozwijanie społecznej aktywności, samodzielności i samorządności oraz umiejętności koleżeńskiego współżycia w grupie.
- Kształtowanie kulturalnego zachowania wychowanków i pomoc w przezwyciężaniu negatywnych wpływów środowiska.
- Odkrywanie zdolności, rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej wychowanków.
- Wdrażanie do właściwego korzystania z dóbr przyrody i kultury.
- Kształtowanie patriotycznych uczuć dla małej i dużej ojczyzny.
- Wyrabianie nawyku zdrowego, bezpiecznego i aktywnego organizowania sobie czasu wolnego.
- Wprowadzenie elementów relaksu, swobody i aktywności zgodnej z własnymi potrzebami oraz poczucia wolności od zewnętrznego przymusu i związanego z tym odprężenia psychicznego.
10. Podejmowane działań w celu przygotowania uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
Zadania kierunkowe pracy świetlicy:
- TROSKA O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
- Utrwalenie zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej zabawy w świetlicy szkolnej oraz na placu zabaw.
- Rozmowy na temat bezpiecznej drogi do i ze szkoły z wykorzystaniem filmów i ilustracji prezentujących przykłady prawidłowego i złego zachowania na drodze.
- Doskonalenie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia.
- Zapoznanie ze znakami drogowymi.
- Cyberprzemoc; bezpieczeństwo dziecka w Internecie, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
- PROMOWANIE POSTAWY WZAJEMNEJ ŻYCZLIWOŚCI I SZACUNKU WZGLĘDEM SIEBIE. KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW KULTURY OSOBISTEJ
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Kształtowanie i utrwalanie nawyku stosowania na co dzień zwrotów grzecznościowych.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształcenie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej, dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i szkole.
- Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się przy stole, wyrabianie nawyków higieny osobistej.
- Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- ZAPEWNIENIE POWODZENIA SZKOLNEGO WYCHOWANKOM ŚWIETLICY
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie czasu na odrabianie zadań domowych i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji, organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.
- Wskazywanie sposobów skutecznego uczenia się.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej. Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- POZNANIE I ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ DZIECI ORAZ NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI ORGANIZOWANIA CZASU WOLNEGO
Ukazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu w formie aktywności:
- plastycznej: poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- teatralnej: oglądanie występów grup teatralnych; czytelniczo – medialnej: aktywne uczestnictwo w życiu szkoły (apele, uroczystości), udział w imprezach kulturalno - rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, mikołajki, andrzejki i inne), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, współpraca
z biblioteką szkolną; - zajęć umuzykalniających: przeprowadzanie zabaw muzyczno- rytmicznych, nauka nowych piosenek, powtarzanie już poznanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, nauczanie kroków, elementów tanecznych i łączenie ich w układy taneczne, tańce integracyjne.
- zajęć hobbystycznych;
- zajęć sportowych, gier i zabaw (ruchowych, planszowych, wymyślonych przez dzieci).
- PRZYBLIŻANIE DZIECIOM DOROBKU KULTURALNEGO REGIONU I KRAJU (EDUKACJA REGIONALNA I PATRIOTYCZNA)
- Poznanie specyfiki regionu i jego kultury.
- Kultywowanie regionalnych tradycji, obyczajów i zwyczajów.
- Zaznajamianie z miejscowym folklorem, sztuką ludową.
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i dekoracji okolicznościowych.
- KULTYWOWANIE TRADYCJI I ZWYCZAJÓW SZKOLNYCH
- Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
- Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły (apele, uroczystości).
- Organizowanie i udział w imprezach kulturalno - rozrywkowych wg kalendarza imprez.
- Przeprowadzanie imprez okolicznościowych w świetlicy.
- EDUKACJA PROZDROWOTNA
- Zachowanie dystansu społecznego, noszenie maseczek, dezynfekcja rąk.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku.
- Organizowanie czynnego wypoczynku dzieci po zajęciach lekcyjnych - zabaw i gier ruchowych.
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie i współpraca z dorosłymi w tym zakresie.
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Zdobywanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- EDUKACJA EKOLOGICZNA I PRZYRODNICZA
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Poznawanie zasad zachowania się na obszarach chronionych.
- Poznawanie roślin i zwierząt oraz uwrażliwianie dzieci na otaczające środowisko przyrodnicze
- Udział w akcjach „Sprzątanie Świata” , „Dzień Ziemi” i innych tego typu.
- EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
- Upowszechnianie czytelnictwa w celu zdobywania nowych wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Czytanie przez uczniów klas starszych literatury dziecięcej młodszym koleżankom i kolegom.
- Rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z encyklopedii, słowników i innych źródeł medialnych.
- Współpraca z biblioteką przy organizowaniu imprez związanych z propagowaniem czytelnictwa wśród dzieci.
10.DZIAŁANIA PODEJMOWANE W CELU NAKIEROWANIA UCZNIÓW DO WYBORU KIERUNKU KSZTAŁCENIA I ZAWODU.
Wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka, wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz i wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc.
- Zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów.
- Uruchomienie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości poprzez realizację prostych projektów w zakresie form użytkowych, w tym służących kształtowaniu własnego wizerunku w otoczeniu.
- Uświadomienie uczniom roli zainteresowań i predyspozycji w wyborze zawodu.
- Rozwijanie umiejętności oceny swoich możliwości.
FORMY I METODY PRACY:
- zajęcia inspirujące rozwój zainteresowań i pasji (pogadanki, spotkania z ciekawymi ludźmi, zabawy tematyczne, konkursy, kwizy, zagadki, wystawki, prezentacja kolekcji itp.);
- zajęcia manualne, plastyczne, techniczne (zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie i wyklejanie, szycie i wyszywanie, modelowanie, orgiami itp.);
- zajęcia muzyczne, ruchowe z elementami choreografii (zabawy taneczne, zabawy ruchowe przy muzyce itp.);
- żywe słowo, teatralne formy pracy (pisanie bajek, opowiadań, programy artystyczne, inscenizacje, przedstawienia itp.);
- zajęcia sportowo-turystyczne (gry i zabawy ruchowo- sportowe na boisku szkolnym, na placu zabaw, w sali zabaw, wycieczki, spacery itp.);
- gry i zabawy (integracyjne, podwórkowe, tematyczne, dowolne zgodne z potrzebami dzieci, zabawy z zastosowaniem dramy itp.);
- relaksujące, wyciszające (relaks przy muzyce, wypoczynek na materacach, zabawy wyciszające i relaksujące, dowolne zabawy dzieci, oglądanie bajek, spacery itp.);
- zajęcia czytelniczo - medialne (czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, opowiadań, wierszy, omawianie oglądanych programów telewizyjnych, filmów i bajek, wskazanie zagrożeń niewłaściwego korzystania z telefonu, komputera, Internetu itp.);
- zajęcia o charakterze korekcyjno - kompensacyjnym, terapeutycznym
i wyrównawczo dydaktycznym (ćwiczenia grafomotoryczne, karty pracy, gry edukacyjne itp.); - odrabianie prac domowych i utrwalanie zdobytych na zajęciach lekcyjnych wiadomości i umiejętności.