Konwencja o prawach dziecka (ang. Convention on the Rights of the Child) – międzynarodowa konwencja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. Jest to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata. Składa się z preambuły i 54 artykułów. Katalog sformułowano kierując się następującymi zasadami:
- - dobra dziecka,
- - równości (wszystkie dzieci są równe wobec prawa bez względu na pochodzenie, płeć, narodowość, itd.),
- - poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców (państwo respektuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach według określonych procedur),
- - pomocy państwa (państwo zobowiązane jest do podejmowania wszelkich działań ustawodawczo-administracyjnych dla realizacji praw uznanych w konwencji).
Konwencja ustanawia status dziecka oparty na następujących założeniach:
- dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej,
- dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności,
- rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka,
- państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach.
http://www.unicef.org/magic/resources/CRC_polish_language_version.pdf
„WPŁYW GIER KOMPUTEROWYCH NA PSYCHIKĘ DZIECKA”
Dorośli pamiętają, w co bawili się jak byli dziećmi. Dominowały gry towarzyskie: głuchy telefon, podchody, pomidor, klasy i wiele innych. W tych grach udział brało bardzo wiele osób, które wchodziły w różne interakcje między sobą. Często bawiły się całe rodziny. Nie były potrzebne żadne urządzenia techniczne. Wystarczała kreda, kartka, pisak.
Dziś do zabawy nie są potrzebni ludzie, potrzebne jest natomiast kosztowne urządzenie – komputer. Rodzice nie mają czasu na wspólne zabawy z dziećmi, bo muszą zarabiać pieniądze. Kontakty bezpośrednie są wypierane przez kontakty z urządzeniami elektronicznymi, które proponują coraz to nowe gry. Grami komputerowymi dziecko bawi się najczęściej samotnie. Korzystanie z gier nie jest przez nikogo kontrolowane. Niektórzy rodzice nie umieją się posługiwać komputerem. Często nie wiedzą na czym te gry polegają ani jak oddziaływają na młodego gracza.
Treścią około 95% gier jest agresja. Zabawa polega na walce z ludźmi, zwierzętami lub innymi postaciami fantastycznymi. Do walki używa się rozmaitego typu uzbrojenia: dzid, pistoletów, bomb.
W zależności od możliwości technicznych sprzętu i rodzaju gry, animacja jest zróżnicowana: od prostej, jak w filmach, do realistycznej z udziałem aktorów włącznie. W takim przypadku możliwe jest włączenie różnorodnych dodatkowych opcji, np. pozwalających na ponowne obejrzenie zabitego przeciwnika z różnych punktów widzenia, spojrzenie mu w oczy, podeptanie zwłok nogami i zostawienie krwawych śladów przy odchodzeniu od ofiary. Uzupełnieniem są dźwięki: odpowiednia muzyka, jęki, odgłosy wybuchów. U dziecka powstaje zjawisko znieczulenia. Nałogowe korzystanie z gier komputerowych ucisza wrażliwość dziecka na cudzą krzywdę, śmierć, przemoc. Następuje zobojętnienie na tego typu sceny, które muszą być coraz bardziej wstrząsające, aby wywołały reakcję. Najgorsze jest w tym, że widzowie pod wpływem częstego oglądania scen przemocy stają się przekonani o ich normalności i reagują na nie obojętnie. Liczne badania eksperymentalne wykazały, że dzieci naśladują widziane na ekranie zachowanie agresywne.
W kształtowaniu zachowań dziecka oprócz podawania wzorów i ich naśladowania, duże znaczenie ma trening, czyli powtarzanie samodzielne wykonywanych zachowań. Na skutek wielokrotnego powtarzania jakiejś czynności staje się ona łatwiejsza, jest wykonywana bardziej sprawnie, nieomal automatycznie. W grach komputerowych gracz sam dokonuje czynów agresji. Mimo, że jest to agresja symulowana, a nie automat Book of Dead za darmo dokonywana w rzeczywistości, gracz oswaja się z nią i nabiera w niej wprawy. Żeby grać i wygrywać musi identyfikować się z agresorem, czyli osobą dokonującą agresji. Przemoc przejawiana w grach nie jest karana, ale przeciwnie nagradzana dodatkowymi punktami, poczuciem sukcesu. Często jest usprawiedliwiana tym, że walka toczy się w słusznej sprawie, choć są i takie gry, w których zawodnik może wybrać czy będzie walczyć po stronie dobra czy zła.
Badania wykazały też wysoką korelację między oglądaniem scen przemocy w wieku lat ośmiu a późniejszym posługiwaniem się przemocą w dorosłym życiu.
Na wybranej grupie dzieci prowadzono badania nad skutkami oddziaływań gier komputerowych na psychikę dziecka. Celem badań było stwierdzenie, czy dzieci korzystając z gier komputerowych różnią się od dzieci, które takich gier nie używają, pod względem agresywności i wrażliwości moralnej.
Wyniki badań wykazały, że grupy te znacznie się od siebie różniły. Chłopcy „komputerowi” okazali się bardziej agresywni. Agresja miała formę fizyczną i psychiczną. Dzieci miały kłopoty w szkole i w domu. Były bardziej podejrzliwe i drażliwe. Chłopcy charakteryzowali się większym napięciem emocjonalnym i mniejszym uwrażliwieniem na dobro i zło.
Można powiedzieć, że przemoc komputerowa pewnym sensie niszczy jednostkę psychicznie poprzez stres, frustrację, lęki, co w konsekwencji może spowodować np. sięgnięcie po narkotyki. Jest to być może bardzo pesymistyczny scenariusz, ale nie jest on nierealny. Jedynym tematem rozmów dzieci jest wówczas sieć komputerowa i poziom opanowanych gier i umiejętności w pracy z nimi.
Rady dla rodziców:
Co zrobić, aby uchronić dziecko przed agresją?
- - Kontrolować czas, jaki dziecko spędza przy komputerze.
- - Ograniczyć ten czas do paru godzin w tygodniu, wybrać np. jeden dzień (np. sobotę).
- - Określić konkretną ilość czasu, jaką dziecko może grać, poinformować o tym dziecko, wytłumaczyć mu wszystkie zagrożenia związane z korzystaniem z gier.
- - Kontrolować gry, jakie dziecko posiada – muszą być dostosowane do wieku dziecka.
- - Starać się samemu kupować gry lub przynajmniej zapoznać się z nimi – z tematyką i zasadami gry.
- - Organizować dziecku czas tak, aby miało jak najmniej kontaktu z komputerem. Zainteresować go np. zajęciami pozalekcyjnymi, spędzać z dzieckiem więcej czasu.
opracowała
Katarzyna Majkutewicz
1. Od 2009 roku do gmin trafiło 1,898 miliarda zł z budżetu państwa, a 631,5 mln zł ze środków unijnych przeznaczono na realizację projektów W latach 2009-2012 w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, w związku ze szkolną edukacją dzieci sześcioletnich, organy prowadzące szkoły otrzymały prawie 1 mld 448 mln zł. Ponadto w latach 2009-2011 z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na doposażenie nowych sal lekcyjnych i gimnastycznych w szkołach podstawowych przekazano gminom 49 mln zł. Na remonty bieżące obiektów szkół podstawowych przekazano ponad 157 mln zł. Program rządowy Radosna szkoła, na który w latach 2009-2011 wydatkowano 244 mln zł sprawił, że niemal 88% szkół podstawowych zostało wyposażonych w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Powstały 2024 zewnętrzne place zabaw. Poprawa infrastruktury szkolnej to ważny element przystosowania szkół do przyjęcia najmłodszych uczniów - krajobraz polskiej szkoły codziennie zmienia się na lepsze. Świadczy o tym kolejne 8 faktów. 2. Kontrole sanitarne potwierdzają przygotowanie szkół do pracy z młodszym dzieckiem W kontrolach, przeprowadzonych w pierwszym półroczu 2012 roku przez Państwową Inspekcję Sanitarną, bardzo dobrą lub dobrą ocenę stanu przygotowania szkoły podstawowej do obniżenia wieku otrzymało ponad 93% skontrolowanych placówek. Poprawa stanu sanitarnego w placówkach następuje konsekwentnie od kilku lat. Samorządy prowadzące szkoły stale poprawiają stan szkół, również dzięki środkom z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. 3. Nauczyciele pracujący w szkołach posiadają kwalifikacje do pracy z dzieckiem młodszym Wszyscy nauczyciele pracujący w klasach I-III muszą posiadać kwalifikacje odpowiednie do pracy z młodszym dzieckiem w przedszkolu i szkole. Ponad 80% szkół podstawowych uczestniczy w programie realizowanym w ramach projektu systemowego finansowanego ze środków unijnych Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III, w ramach którego nauczyciele najmłodszych klas doskonalą swoje umiejętności pracy z uczniami. W ramach projektu, szkoły wyposażane są w pomoce dydaktyczne pozwalające lepiej dostosować nauczanie do indywidualnych potrzeb oraz prowadzone są dodatkowe zajęcia z uczniami. Wsparciem zostało objętych ponad 512 tys. uczniów. Z 600 mln zł przeznaczonych na ten projekt do szkół od roku 2010 trafiło już ponad 437 mln zł. Doskonalenie nauczycieli pracujących z młodszymi dziećmi odbywa się również w ramach środków, które gminy obowiązkowo przeznaczają na ten cel (równowartość 1% funduszu wynagrodzeń). Rosnące kompetencje nauczycieli i lepsze wyposażenie szkół to gwarancja kompleksowego rozwoju najmłodszych uczniów. 4. Poprawia się opieka świetlicowa w szkołach podstawowych Zwiększa się liczba nauczycieli opiekujących się dziećmi w świetlicy. Od roku 2008/2009 liczba etatów nauczycieli świetlicowych wzrosła o ponad 10% mimo spadku liczby uczniów o 4,7%. Z badania zleconego przez MEN w ramach projektu unijnego wynika, iż ze świetlicy korzystało 70% uczniów badanych szkół podstawowych. Młodsze dzieci mogą korzystać z lepiej zorganizowanej opieki świetlicowej w szkołach podstawowych. 5. Coraz więcej dzieci uczących się w szkołach podstawowych ma możliwość korzystania z posiłków w szkole Polskie szkoły mają możliwość uczestniczenia w programach ustanowionych przez Komisję Europejską, w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego: Szklanka Mleka i Owoce w szkole. Mleko i przetwory mleczne spożywa 2,4 mln dzieci. Szacuje się, że dzieciom uczestniczącym w programie Owoce w szkole od jego uruchomienia w roku szkolnym 2009/2010 do końca roku szkolnego 2011/2012 wydano łącznie ok. 100 mln porcji owocowo-warzywnych. W 2012 roku z posiłków w szkołach podstawowych skorzystało 40% uczniów. Więcej dzieci ma możliwość skorzystania ze zdrowego posiłku w szkole. 6. Od lat systematycznie spada liczba uczniów w klasie, w szczególności w szkołach podstawowych Od roku szkolnego 2006/2007 zmniejszyła się średnia liczba uczniów w klasach w szkołach podstawowych - w roku szkolnym 2011/2012 w klasie średnio uczy się 18 uczniów. Warto zauważyć, że średnia liczba uczniów w oddziale w szkołach usytuowanych na terenach wiejskich jest mniejsza i wynosi 15 uczniów, w szkołach miejskich zaś 22 uczniów. Zmniejszająca się liczba uczniów w klasie poprawia warunki nauki najmłodszych uczniów, podnosi również poziom opieki ze strony nauczyciela. 7. W okresie od września 2009 r. do września 2012 r. na wcześniejsze rozpoczęcie nauki zdecydowali się rodzice 184 tys. sześciolatków 80% rodziców uczniów, którzy rozpoczęli naukę w szkole jako sześciolatki, jest zadowolonych z edukacji swoich dzieci w szkole - tak wynika z badań CBOS z 2011 roku. Ta grupa rodziców, częściej niż rodzice sześciolatków pozostających w przedszkolu, zadowolona jest ze sposobu, w jaki ich dzieci są uczone. Rzadziej też zgłasza poważne zastrzeżenia dotyczące organizacji pracy ich dzieci. Aż 92% z nich jest zadowolonych z nauczycieli, a 86% jest zdania, że dzięki dobremu podejściu pedagogów ich dzieci dobrze czują się w szkole i chętniej do niej chodzą. Badania TUNSS (test umiejętności na starcie szkolnym) pokazały, że dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole w wieku sześciu lat lepiej czytają, piszą i liczą od swoich rówieśników, którzy pozostali w przedszkolu. Natomiast z badania OBUT (ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów), prowadzonego w 2011 roku, wynikało, że dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole w wieku sześciu lat, w trzeciej klasie uzyskały takie same, a czasem lepsze wyniki niż o rok od nich starsi koledzy. Dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole w wieku sześciu lat świetnie wykorzystują swój potencjał - dobrze czytają i liczą. Dzieci dobrze się czują w szkole, a ich rodzice są zadowoleni z nauczycieli i sposobu organizacji pracy z nimi. 8. Lepsza jakość edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym Jak pokazują wyniki prowadzonego od kilku lat monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w szkołach, nauczyciele coraz chętniej stosują aktywne metody nauczania, np. tworzenie sytuacji zadaniowych, ćwiczenia manipulacyjne, zabawy dydaktyczne czy wycieczki w teren. Ważnym elementem wdrożenia dziecka do edukacji szkolnej jest zapewnienie mu okresu adaptacyjnego. W większości badanych szkół okres ten trwał do 2 miesięcy. Ponadto z badań wynika, że 96% szkół zapewnia uczniom możliwość pozostawienia podręczników w szkole. Współczesna szkoła już od klasy pierwszej gwarantuje również naukę języka obcego i zajęcia komputerowe. W prawie 90% badanych szkół młodsi uczniowie przynajmniej raz w tygodniu korzystają z pracowni informatycznych wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie. W 90% szkół są sale gimnastyczne, z których korzystają uczniowie klas młodszych. Natomiast 86% badanych klas regularnie korzysta z boiska szkolnego. Szkoła zapewnia indywidualne podejście do każdego dziecka i dostosowanie metod pracy do tempa jego rozwoju. 9. Sytuacja demograficzna sprzyja obniżeniu wieku szkolnego i przyjęciu do szkół dodatkowego rocznika dzieci sześcioletnich Od połowy lat 90. XX wieku w Polsce systematycznie zmniejsza się liczba uczniów wszystkich rodzajów szkół. Od roku szkolnego 2005/2006 do 2011/2012 liczba uczniów W szkole jest miejsce dla młodszych dzieci, a obniżenie wieku szkolnego będzie miało korzystny wpływ na zwiększenie szans edukacyjnych dzieci nie tylko z powodu wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole, ale również zahamowania procesu likwidacji szkół spowodowanego niżem demograficznym. (Informacje przekazane 6 lutego 2013 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podczas posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP) |
1 marca 2013 roku Lubelszczyznę odwiedził prezydent Polski Bronisław Komorowski.
Prezydent złożył kwiaty przy mogile "Żołnierzy Wyklętych" na cmentarzu parafialnym w Rykach, a następnie przyjechał do Żyrzyna, gdzie złożył wieniec pod pomnikiem upamiętniającym zwycięską bitwę pod Żyrzynem z czasów powstania styczniowego. Wśród bialo-czerwonych sztandarów nie zabrakło sztandaru Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Żyrzynie. |
W hołdzie „Żołnierzom Wyklętym” — bohaterom antykomunistycznego podziemia, którzy w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego, walcząc o prawo do samostanowienia i urzeczywistnienie dążeń demokratycznych społeczeństwa polskiego, z bronią w ręku, jak i w inny sposób, przeciwstawili się sowieckiej agresji i narzuconemu siłą reżimowi komunistycznemu... — Początek preambuły Ustawy o ustanowieniu
Narodowego Dnia Pamięci "Żołnierzy Wyklętych" |
9 lutego 2013 r. Szkoła Podstawowa im. Ks. J. Twardowskiego w Osinach zorganizowała turniej szachowy. Poziom turnieju był bardzo wysoki. Zwyciężył Łukasz Siedlanowski z UKS Astra Leśniowice, II miejsce należało do Dawida Czerwa z Tempa Ożarów, a III miejsce zajął Maciej Molenda z UKS Dwójka Tomaszów Lubelski. Z zawodników z naszego powiatu najlepiej wypadł Jakub Mączka z Awansu Żyrzyn, który otrzymał nagrodę ufundowaną przez wójta gminy Żyrzyn. Szczególne brawa należą się Magdalenie Wasiak, uczennicy naszej szkoły, która zajęła II miejsce w kategorii dziewcząt do lat 13. |