• Sekretariat, Intendent: poniedziałek - piątek 7:00 - 15:00 • Świetlica: poniedziałek - piątek 6:30 - 15:30 •Tel: 81 880 90 03

logo sp

{pgslideshow id=1487|width=800|height=600|delay=2000|image=L}

Już trochę minęło od naszego powrotu, tym razem z Turcji. Dzięki naszym tureckim kolegom spędziliśmy bardzo owocnie czas w Stambule. Tematem tego wyjazdu były zanieczyszczenia gleby. Przez dwa dni pracowaliśmy nad problematyką ściśle powiązaną z przyczynami, źródłami i skutkami zanieczyszczenia gleby. Nasi uczniowie i tym razem przygotowali krótkie aczkolwiek treściwe prezentacje. Uczennice Malwina Matysiak i Magdalena Kuta odpowiedzialne były za zaprezentowanie szerszemu gronu naszej szkoły. Skupiły się przede wszystkim na historii powstania budynku i czasach obecnych. Uczniowie Mateusz Drapała i Jakub Szymanek w sposób szczegółowy opisali zagadnienie zanieczyszczenia gleby.

 

Prezentacje: Nasza Szkoła  Zanieczyszczenie gleby

 

Niestety nie mogliśmy zobaczyć jak szkoła, w której nas goszczono pracuje, ponieważ z powodu trzęsienia ziemi w Turcji ogłoszono żałobę narodową, co wiązało się z zawieszeniem zajęć szkolnych na okres tygodnia.

Dzień pierwszy:

IMG20230213105216 IMG 20230328 WA0023

Rozpoczęliśmy od zaprezentowania założeń tej części projektu, prezentacji szkół partnerskich oraz od zwiedzania samej placówki. Po południu zwiedzaliśmy gmach Biblioteki Narodowej- nowoczesny technologicznie budynek będący nie tylko miejscem przyjaznym czytelnikom, ale również naukowcom, pasjonatom sztuki, muzyki i literatury. W gruncie rzeczy miejsce to można by było określić mianem centrum kultury, ponieważ świadczy aż tak szeroki zakres usług. Na koniec dnia mogliśmy dokonać zakupów w największym w Europie centrum handlowym

Dzień drugi:

Kolejny dzień rozpoczął się od zajęć w grupach, tym razem na warsztatach uczniowie przygotowywali nasiona do siewu, tworzyli tzw. „seeds pockets” oraz sadzili rośliny w szkolnym ogródku kwiatowym, jako pamiątkę naszego pobytu. W godzinach południowych przejechaliśmy do Living Labs.- Jednego z laboratorium zajmującego się wdrażaniem nowych technologii w zakresie ekologii, oraz koordynującą pracę takich samych jednostek naukowych na terenie całej Europy. Następnie odwiedziliśmy miejskie centrum edukacyjne dla nastolatków, gdzie dzięki zajęciom z ekspertami z dziedziny dziennikarstwa, filmu, radia, e-sportu, telewizji i mediów społecznościowych młodzi mogą rozwijać swoje zainteresowania i szlifować swoje umiejętności. W zależności od rodzaju zajęć odbywają się kursy od 3 do 5 tygodni zakończonym egzaminem praktycznym w postaci bądź to artykułu prasowego, filmu krótkometrażowego, audycji radiowej, publikacji on-line, które muszą zostać pozytywnie ocenione. Wielu absolwentów takich kursów odnosi sukcesy na arenie międzynarodowej. (Ostatnio- festiwal w Palermo); na koniec zobaczyliśmy jak można wykorzystując pracę dżdżownic oczyszczać i nawozić glebę

IMG20230213135622  IMG 20230328 WA0004 

 

Dzień trzeci i Czwarty

Te dwa dni w pełni poświęciliśmy na zwiedzanie miasta, i Bosforu. Najpierw zwiedzaliśmy pałac sułtana, Haga Sofia, schodziliśmy do dawnego rezerwuaru wody dla miasta ( lubicie Dana Browna – jedna ze scen Inferno właśnie była kręcona w tym miejscu) historyczną część miasta i zakończyliśmy na zakupach w Grand Bazar- miejscu słynącym z historii, tradycji i 4000 sklepików ścieśnionych w przepięknym antycznym budynku

IMG 20230328 WA0007 IMG 20230328 WA0010

Drugiego dnia przejechaliśmy do dzielnicy Galatasaray, tam w starej części miasta, pamiętającej jeszcze czasy świetności Imperium Osmańskiego spędziliśmy cały dzień. Oglądaliśmy panoramę miasta z Galata Tower- pięknego punktu widokowego, będącego również rodzajem muzeum, płynęliśmy promem po Bosforze obserwując dwa azjatycki jak i europejski brzeg miasta. Na koniec mogliśmy zwiedzić Egiptian Bazar- miejsc niezmiennie tętniącym życiem, pachnącymi przyprawami od XV wieku.

Dzień Piąty:

Upłyną nam na podsumowaniach, Rodzice uczniów goszczących grupy z Włoch i Polski przygotowali dla nas poczęstunek, otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa i ze smutkiem, że to już koniec wybraliśmy się w drogę powrotną do domu.

 

It's been a while since we've been back, this time from Turkey. Thanks to our Turkish colleagues, we had a very active time in Istanbul. The topic of this trip was soil pollution. For two days we worked on issues closely related to the causes, sources and effects of soil pollution. Our students have prepared short but interesting presentations this time. The students Malwina Matysiak and Magdalena Kuta were responsible for presenting our school to a wider group. They focused primarily on the history of the building and the present times. Students Mateusz Drapała and Jakub Szymanek described in detail the issue of soil pollution.

PresentationsOur school  Soil pollution

Unfortunately, we could not see how the school where we were hosted works, because due to the earthquake in Turkey, national mourning was announced, which was associated with the suspension of school classes for a week.

DAY ONE:

IMG20230213110126 IMG 20230328 WA0020

We started by presenting the assumptions of this part of the project, presenting partner schools and visiting the facility itself. In the afternoon, we visited the building of the National Library - a technologically modern building that is not only a reader-friendly place, but also scientists, enthusiasts of art, music and literature. In fact, this place could be described as a cultural center, because it provides such a wide range of services. At the end of the day, we were able to shop at Europe's largest shopping mall.

DAY TWO:

The next day began with classes in groups, this time students prepared seeds for sowing, created so-called "seeds pockets" and planted plants in the school flower garden as a souvenir of our stay. At noon we drove to Living Labs. One of the laboratories dealing with the implementation of new technologies in the field of ecology, and coordinating the work of the same scientific units throughout Europe. We then visited the city's adolescent education center, where, through classes with experts in journalism, film, radio, e-sports, television and social media, young people can develop their interests and hone their skills. Depending on the type of classes, courses from 3 to 5 weeks are held, ending with a practical exam in the form of a press article, short film, radio broadcast, online publication, which must be positively assessed. Many graduates of such courses are successful in the international arena. (Recently - the festival in Palermo); at the end we saw how you can use the work of earthworms to clean and fertilize the soil

IMG20230213134356 IMG 20230328 WA0003

DAY THREE AND FOUR

We spent these two days fully exploring the city and the Bosphorus. First we visited the Sultan's palace, The Hague Sofia, descended to the former water reservoir for the city (you like Dan Brown – one of the scenes of Inferno was just filmed in this place) the historical part of the city and ended up shopping in the Grand Bazar - a place famous for its history, tradition and 4,000 shops crowded in a beautiful ancient building

IMG 20230328 WA0012 IMG20230214153032

On the second day, we drove to the Galatasaray district, where we spent the whole day in the old part of the city, remembering the times of the splendor of the Ottoman Empire. We watched the panorama of the city from Galata Tower - a beautiful viewpoint, which is also a kind of museum; we took a ferry on the Bosphorus watching two Asian and European shores of the city. Finally, we could visit the Egyptian Bazar - places invariably vibrant, fragrant spices since the 17th century.

DAY FIVE

That day we spent on the summaries. Parents of students hosting groups from Italy and Poland prepared refreshments for us; we received certificates of participation and with sadness that we are to set out on the way back home we finished the Turkish mobility time

Informacje prawne

Kontakt

© Szkoła Podstawowa im. A. Mickiewicza w Żyrzynie. Wszystkie prawa zastrzeżone.