Pożyteczny 1%
W czasie kiedy dokonujemy rozliczeń podatkowych, pragniemy w sposób szczególny polecić Państwa pamięci puławskie hospicjum i jego pacjentów. Prosimy również, abyście Państwo byli rzecznikami idei hospicyjnej wśród swoich krewnych, znajomych i przyjaciół. Poinformujcie ich o możliwości przekazania 1% podatku na rzecz hospicjum bł. Matki Teresy w Puławach - KRS 0000024272
ZA KAŻDY GEST ŻYCZLIWOŚCI I OKAZYWANĄ POMOC SERDECZNIE DZIĘKUJEMY
Bal charytatywny zorganizowany w naszj szkole 18 lutego 2012 roku to już ósmy bal, z którego dochód został przekazany na rzecz Puławskiego Towarzystwa Przyjaciół Chorych "Hospicjum".
Dzięki wolontariuszom, których wrażliwość serc, życzliwość i osobista praca złożyły się na ofiarowane wsparcie, nasza Gmina mogła przekazać przez te wszystkie lata na rzecz Puławskiego Hospicjum darowiznę w kwocie 48.349,40 zł, z czego przelew z tegorocznego balu wyniósł 10.358,67 zł.
Serdecznie dziękujemy wszystkim wolontariuszom.
Kalendarz Hospicyjny – listopad 2011r.
Puławskie hospicjum wydało kalendarz na rok 2012. Jest to owoc współpracy wielu osób. Zamieszczone w kalendarzu zdjęcia ukazują piękno polskiego krajobrazu. Duchowym przesłaniem stały się cytowane myśli błogosławionej Matki Teresy z Kalkuty, patronki hospicjum. Kalendarz może być doskonałym świątecznym lub imieninowym prezentem. Rozprowadzaniem kalendarza wśród nauczycieli szkoły podstawowej oraz gimnazjum zajmuje się pani J.Jankowska.
Kupując kalendarz uczestniczymy w misji placówki, która sprawuje opiekę paliatywną nad wieloma chorymi. Serdecznie zapraszamy do jego nabycia.
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) od kilku lat aktywnie promuje zdrowe odżywianie, między innymi poprzez ogólnopolski program edukacyjny „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Jego podstawowy cel to edukacja uczniów, rodziców dzieci, nauczycieli i lekarzy w celu kreowania zdrowych nawyków żywieniowych poprzez regularne spożywanie pięciu porcji warzyw, owoców lub soku.
Sukcesy motywują do dalszej pracy
Pierwsza edycja kampanii objęła swym zasięgiem niemal 300 000 dzieci z ponad 4100 szkół, a także uzyskała poparcie instytucji związanych z oświatą i zdrowiem. Patronat honorowy nad programem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia oraz czternastu Wojewódzkich Kuratorów Oświaty. Partnerem merytorycznym został Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Ogromny sukces prowadzonych działań przyczynił się do podjęcia decyzji o ich kontynuowaniu w roku szkolnym 2011/2012. Końcowe badanie wiedzy wykazało, że prawie 90% dzieci biorących w nim udział wiedziało, iż warzywa, owoce i soki są zdrowe, gdyż zawierają cenne naturalne witaminy, a aż 80% dzieci wiedziało, ile razy w ciągu dnia powinny sięgać po owoce, warzywa i sok.
Promujemy zdrowe nawyki żywieniowe
Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku II” podobnie, jak jej pierwsza edycja, kładzie nacisk na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Akcja będzie się opierać na przeprowadzeniu lekcji w szkole na podstawie specjalnie przygotowanych materiałów. Uczniowie będą też mieli możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy podczas konkursu ”Piję sok przez cały rok”. Jego głównym celem jest zachęcenie dzieci do promowania idei zdrowego odżywiania, w swoim otoczeniu. Program dodatkowo zakłada komunikację do lekarzy z lokalnych przychodni. Dla nich zostały przygotowane specjalne materiały informacyjno-promocyjne. Liczymy na wsparcie naszych działań przez rodziców dzieci, nauczycieli i lekarzy, żeby wspólnie kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych.
Pomóżmy dzieciom spełnić ich Wielkie Marzenie
Motywem przewodnim II edycji projektu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest Wielkie Marzenie, jakie posiadają wszystkie dzieci. Wierzymy, że wspólne zaangażowanie w promowanie zdrowego odżywiania pomoże maluchom w realizacji ich pragnień w przyszłości. Tylko prawidłowa dieta zapewni dzieciom zdrowie i energię do realizacji marzeń każdego dnia, dlatego tak ważna jest przemyślana edukacja najmłodszych uczniów oraz ich otoczenia, które powinno pokazywać właściwe wzorce. Zadbajmy wspólnie o właściwe kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych, które zaowocują w przyszłości.
Często i mało, czyli dlaczego pięć porcji
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie dziennie minimum 400-500 g warzyw i owoców. Jest to ilość umożliwiająca zachowanie zdrowia, ale im więcej w naszej diecie warzyw oraz owoców, tym lepiej. Produkty te powinniśmy dodawać do każdego posiłku. Sztuka więc polega nie na zjedzeniu na raz pół kilograma pomarańczy, ale na codziennym spożywaniu 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Konieczność zachowania regularności dostaw odpowiednich składników pochodzących z warzyw i owoców wynika z faktu, że nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać makro- i mikroelementów oraz większości witamin. Nie jest też w stanie ich magazynować w taki sposób, aby zapewnić prawidłowy przebieg większości procesów fizjologicznych. Jeśli ktoś chce zachować zdrowie, musi jeść codziennie 5 porcji warzyw, owoców lub soku.
Czym jest jedna porcja?
Aby tworzyć dietę zgodnie z wytycznymi ekspertów w dziedzinie żywienia, powinniśmy jeść każdego dnia 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Porcja może być zastąpiona sokiem, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ można go zabrać do pracy albo dać dziecku jako wzbogacenie drugiego śniadania w szkole.
Przykładowe porcje:
– 100 g surówki z selera i jabłka,
– koktajl ze szklanki świeżych jagód,
– 100 g brokułu,
– 100 g musu gruszkowo-porzeczkowego,
– 100 g grillowanej papryki,
– szklanka przecierowego soku z marchewki, jabłka i brzoskwini,
– 3 mandarynki,
– duże kiwi,
– sałatka ze średniego pomidora i mozzarelli,
– twarożek ze 100 g warzyw (szczypiorkiem, rzodkiewką, sałatą itp.),
– 100 g truskawek z jogurtem naturalnym,
– kartonik/szklanka soku owocowego lub warzywnego (200 ml).
Serdecznie zapraszamy do poznania tego programu na stronę www.5porcjiwszkole.pl
Od roku szkolnego 2017/2018 programy „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole” zostały zastąpione nowym „Programem dla szkół”
Informacja o "Programie dla szkół"
Z „Programu dla szkół” skorzystało dotychczas ponad 1,8 mln dzieci ze szkół podstawowych, które spożyły 448 mln porcji (235 porcji mln owocowo-warzywnych i 213 mln porcji mlecznych). Na program wydatkowano łącznie 345 mln zł (231,9 mln zł to wydatki za rok szkolny 2017/2018, 113,1 mln zł to wydatki za rok szkolny 2018/2019 do dn. 30.04.2019 r.). W ramach programu realizowane są również działania edukacyjne skierowane do dzieci oraz działania promocyjne, a program podlega ocenie skuteczności.
Głównym celem „Programu dla szkół” jest kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie spożycia owoców, warzyw oraz mleka i produktów mlecznych w codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym.
Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE oraz środków z budżetu krajowego. Polska jest jednym z największych beneficjentów programu w UE – pod względem przyznanego budżetu plasuje się na 4. miejscu. Wyższy budżet otrzymywały Niemcy, Francja i Włochy.
Dzieciom uczestniczącym w „Programie dla szkół” udostępnia się co najmniej 3-4 razy w tygodniu świeże owoce i warzywa (przygotowane do bezpośredniego spożycia) oraz produkty mleczne. Dzieci otrzymują jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, marchewki, rzodkiewki, paprykę słodką, kalarepę, pomidorki (od roku szkolnego 2017/2018 również soki), a także mleko białe, jogurty i kefiry naturalne.
- Realizacja „Programu dla szkół” w roku szkolnym 2018/2019
Budżet na realizację programu w Polsce w roku szkolnym 2018/2019 wynosił łącznie 234,11 mln zł, w tym 106,01 mln zł z budżetu UE oraz 128,10 mln zł z budżetu krajowego.
Dostawy produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych do szkół rozpoczęły się w połowie września 2018 r. W I semestrze roku szkolnego 2018/2019 liczba porcji otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo-warzywnego wynosiła 41, natomiast w zakresie komponentu mlecznego – 40. Natomiast w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo-warzywnego wyniosła 42, natomiast w zakresie komponentu mlecznego – 41. W każdym z 12 tygodni danego semestru dzieciom udostępniano co najmniej 3 porcje owoców i warzyw oraz co najmniej 3 porcje mleka i produktów mlecznych.
W roku szkolnym 2018/2019 w „Programie dla szkół” uczestniczyło (dane na podstawie II semestru):
- w komponencie owocowo-warzywnym – ok. 12,4 tys. szkół podstawowych oraz ok. 1 809 tys. dzieci, które stanowią 93,6% grupy docelowej dzieci w całej Polsce,
- w komponencie mlecznym – ok. 12,7 tys. szkół podstawowych oraz ok. 1 805 tys. dzieci, które stanowią 93,4% grupy docelowej dzieci w całej Polsce.
27 stycznia 2012 roku uczniowie klasy Ib zaprosili Babcie i Dziadków na uroczystość zorganizowaną z okazji ich święta. Mimo sporego mrozu zaproszeni goście nie zawiedli i bardzo licznie przybyli do szkoły. Pani J. Jankowska powitała wszystkich serdecznie, złożyła życzenia Babciom i Dziadkom, a później oddała głos dzieciom, które wspaniale zaprezentowały część artystyczną. Wszyscy pięknie recytowali wiersze i śpiewali piosenki. Po występie wnukowie wręczyli laurki i własnoręcznie przygotowane upominki. Potem wszyscy zasiedli do stołu. Przygotowane przez mamy ciasta były jak zwykle pyszne. Po słodkim poczęstunku nadszedł czas na konkursy i zabawy. Śmiechom i żartom nie było końca. Babciom i Dziadkom cała uroczystość bardzo przypadła do gustu. Obiecali, że za rok ponownie skorzystają z zaproszenia |
Hej kolęda, kolęda! Dnia 22 grudnia 2011r. w pięknie udekorowanej sali gimnastycznej cała społeczność naszej szkoły wzięła udział we wspólnym kolędowaniu. |
|
Wszystkim zgromadzonym udzielił się nastrojowy, podniosły klimat tego niezwykłego spotkania, kiedy to ,,pod dachem tkliwej kolędy Bóg rodzi się w człowieku”. | |
Uczniowie każdej klasy zaprezentowali kolędę lub pastorałkę. | |
Śpiewy dzieci były przeplatane wierszami, ciekawostkami, informacjami na temat zwyczajów, obrzędów bożonarodzeniowych. | |
Uroczystość uświadomiła zgromadzonym, że Boże Narodzenie to dla wielu czas refleksji, osobistych wspomnień, powrotów do przeszłości. |
Wywiad z księdzem kanonikiem Eugeniuszem Mikitą.
Pochodzę z Księżomierza koło Kraśnika, wsi położonej w województwie lubelskim. W tej malowniczej, liczącej trzy ulice, „książęcej” wsi pozostała i do tej pory mieszka moja siostrzenica oraz ciotka - siostra matki. Do miejsca skąd wywodzą się moje korzenie często sięgam wspomnieniami, ale też osobiście je odwiedzam.
2. Czy od dziecka wiedział ksiądz, że zostanie kapłanem, czy była to jakaś nagła decyzja?
Moje powołanie zrodziło się w wieku 6 czy 7 lat. Od dzieciństwa marzyłem o tym, by zostać księdzem. Podczas zabaw zbierałem swoich kolegów, koleżanki i inne dzieci, wyznaczałem im role: kościelnego, organisty, ministrantów, a sam byłem księdzem i odprawiałem mszę. Nie zapominałem też o uprzednim przygotowaniu i udekorowaniu ołtarza.
3. Jakie były reakcje rodziny na decyzję księdza o wstąpieniu do seminarium duchownego?Rodzina nie wiedziała o mojej decyzji. W młodszych klasach nie uczyłem się najlepiej, drobne sukcesy edukacyjne zacząłem odnosić dopiero w klasie V. Gdy złożyłem podanie do seminarium duchownego, nikomu o tym nie powiedziałem. Po miesiącu mojego pobytu w seminarium przyjechała do mnie matka i prosiła, abym wrócił do domu. Odmówiłem jej, więc przez sześć lat nikt mnie nie odwiedzał. Zatem sam musiałem spłacić pożyczkę, którą zaciągnąłem. Moje kontakty z rodziną były chłodne. Nigdy nie rozmawialiśmy na tematy religijne, ale ja zawsze z przyjemnością odwiedzałem swoje rodzinne strony i nadal tam jeżdżę.
4. Jak wyglądały początki księdza posługi kapłańskiej?Tuż po święceniach kapłańskich trafiłem do bardzo dużej parafii w Garbowie, gdzie oprócz proboszcza posługę kapłańską pełniło trzech wikariuszy. Wszyscy bardzo mnie tam lubili, a ja starałem się pracować najlepiej jak potrafiłem. Później los skierował mnie do Krzeszowa nad Sanem. Była to również duża parafia i pracowało tam dwóch księży wikariuszy. Następnie przydzielono mnie do Żyrzyna, po upływie dwóch lat przeniesiono mnie stąd do Żółkiewki, a potem otrzymałem kolejne przeniesienie i wróciłem do Żyrzyna. Taki jest los księdza.
5. Kiedy ksiądz przybył do naszej parafii?Do parafii w Żyrzynie przybyłem 14 września 1967 roku.
6. Czy podoba się księdzu w Żyrzynie?Bardzo podoba mi się Żyrzyn i przyjazny stosunek jego mieszkańców. Trudno uwierzyć, ale tu spędziłem już 43 lata. Polubiłem Żyrzyn, zżyłem się z ludźmi i czuję się tu jak w rodzinie
7. Słyszeliśmy, że ksiądz lubi jeździć z wiernymi na pielgrzymki. Czy miał ksiądz okazję być na audiencji u Ojca Świętego Jana Pawła II?Lubię jeździć na pielgrzymki, bo wówczas człowiek bardziej zżywa się z wiernymi. Na audiencjach u Ojca Świętego Jana Pawła II – tych zwyczajnych i specjalnych – byłem wiele razy. W Rzymie gościłem dziesięć razy. Szczególnie piękną i głęboką była dla mnie audiencja w 25 lecie kapłaństwa. Wówczas pojechałem tam z grupą księży. Mieszkaliśmy w pensjonacie wraz z biskupem Karpińskim. Z tej wizyty pozostało mi zdjęcie, które oprawiłem w ramkę i zawiesiłem na ścianie oraz piękne wspomnienie o Ojcu Świętym. Wielu moich kolegów księży, z którymi wyjeżdżałem, już nie żyje. Byłem z młodzieżą na spotkaniu podczas Dni Młodzieży w Hiszpanii. W czasie wizyt Ojca Świętego w Polsce jeździłem do Krakowa, Radomia i Warszawy.
8. Jakimi słowami mógłby ksiądz podsumować pontyfikat Jana Pawła II?Papież przyciągnął ludzi do Chrystusa. Pontyfikat Jana Pawła II podsumowałbym słowami samego Ojca Świętego „Otwórzcie drzwi Chrystusowi, nie lękajcie się”.
Dziękujemy za wywiad.
Wywiad przeprowadziły:
Kasia Jaremek, Karolina Kozak,
Adrianna Bondarenko z kl. V a
i Klaudia Kozak z kl. III a.