- Szczegóły
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne
- końcowe.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
- Bieżące oceny w klasach I–III, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV Szkoły podstawowej oraz oceny końcowe, ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3; 5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
W bieżącym ocenianiu dopuszcza się również stosowanie znaków " + " i " - " oraz innych oznaczeń w dzienniku, dopuszczonych do stosowania przez dyrektora.
- Oceny bieżące wpisujemy do dziennika cyfrowo, natomiast śródroczne i roczne w pełnym brzmieniu.
- Nauczyciele przyjmują następujące ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny szkolne w stopniach:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej w 100%,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu szkolnym, powiatowym, wojewódzkim lub posiada inne, porównywalne osiągnięcia,
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową w 88%,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji łącząc wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ja w nowych sytuacjach, - posiada umiejętności wnioskowania i uzasadniania swojego zdania,
- z łatwością posługuje się słownictwem związanym z dana dziedzina wiedzy, poprawnie formułuje dłuższe wypowiedzi,
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej w 70%. 4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści podstawy programowej danego przedmiotu w 50%,
- posiada proste, uniwersalne umiejętności pozwalające rozwiązywać typowe problemy o średnim stopniu trudności.
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści z podstawy programowej w 30%,
- rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania i problemy o niewielkim stopniu trudności często powtarzające się w procesie nauczania.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej na poziomie 30%, co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy nawet z pomocą nauczyciela.
- Kryteria oceniania sformułowane są w Przedmiotowych Systemach Oceniania opracowanych przez zespoły przedmiotowe.
- Nauczyciele stosują następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- praca pisemna – rozumiana jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał większy niż z trzech lekcji:
- w jednym tygodniu mogą być najwyżej trzy, takie prace, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem;
- jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całym oddziałem, to po uzgodnieniu z nauczycielem powinien to uczynić w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją powtórzeniową i zapisane w dzienniku z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punków na ocenę:
- praca pisemna – rozumiana jako zaplanowane przez nauczyciela dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzane w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności, obejmujące materiał większy niż z trzech lekcji:
0% - 29% - niedostateczny;
30% - 49% - dopuszczający;
50% - 69% - dostateczny;
70% - 87% - dobry;
88% - 99% - bardzo dobry;
100% - celujący;
- odpowiedzi ustne;
- zadania praktyczne, kartkówki. Kartkówki mogą być niezapowiadane. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie, obejmują od jednego do trzech ostatnich tematów lekcji. 4) ćwiczenia sprawnościowe i inne, zgodne z przedmiotowymi zasadami oceniania; 5) w klasach I–III nauczyciel nie zadaje uczniowi:
- pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą, ćwiczenia usprawniające motorykę małą są obowiązkowe dla ucznia i nauczyciel może ustalić z nich ocenę.
- praktyczno-technicznych prac domowych – do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
- w klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno- techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia ocen cząstkowych z prac pisemnych obejmujących większe partie materiału w ciągu dwóch tygodni od dnia wpisania oceny do dziennika. Otrzymaną ocenę z poprawy sprawdzianu/ pracy pisemnej wpisuje się do dziennika obok pierwszej oceny. Każda otrzymana ocena jest brana pod uwagę przy wystawianiu ocen śródrocznych i rocznych.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i na prośbę rodzica, jego
- Nauczyciel wystawiając ocenę udziela informacji zwrotnej.
- Ocenione prace pisemne uczeń powinien otrzymać w ciągu 2 tygodni.
- Nauczyciel obowiązany jest systematycznie oceniać uczniów.
- Uczniowie oraz Rodzice są na bieżąco informowani o postępach dziecka, podczas spotkań z rodzicami, konsultacji - według ustalonego harmonogramu zmieszczonego na stronie szkoły oraz podczas spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem oraz przez e- dziennik.
- Nauczyciele przechowują sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniów do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
- Nieprzygotowanie ucznia do lekcji:
- uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie w liczbie określonej w przedmiotowych zasadach oceniania
- nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do Szkoły po dłuższej nieobecności;
- nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej (wypadek, śmierć
bliskiej osoby i inne niezależne od woli ucznia).
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- Szczegóły
- Ustala się podział roku szkolnego na dwa półrocza:
- I półrocze z klasyfikacją śródroczną;
- II półrocze z klasyfikacją roczną.
- Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej; 2) końcowej.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi, nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach I–III Szkoły podstawowej w przypadku:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć; 2) dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej, oraz
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, oraz
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie VIII.
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym, o którym mowa w 71b ust. 1b.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Począwszy od klasy IV Szkoły podstawowej, ustala się roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3; 5) stopień dopuszczający – 2; 6) stopień niedostateczny – 1.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru
przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo - -lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia. 12. Śródroczne i roczne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. 13. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Oceny śródroczne, roczne i końcowe ustala się ostatecznie 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 9 pkt. 1–5.
- Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena niedostateczna.
- W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
- Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
- podporządkowanie się zarządzeniom Dyrektora;
- wykonywanie poleceń nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- respektowanie uchwał Samorządu Uczniowskiego;
- uczęszczanie do Szkoły w stroju codziennym ucznia, a w wyznaczone stałe uroczystości szkolne w stroju galowym;
- systematyczne i efektywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i w życiu Szkoły;
- systematyczne przygotowywanie się do zajęć;
- staranne prowadzenie zeszytów, zgodnie z wymogami nauczyciela;
- uzupełnianie braków wynikłych z absencji;
- usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień;
- przestrzeganie zasad higieny osobistej i schludnego wyglądu.
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, udzielanie się w zespołach przygotowujących imprezy środowiskowe:
- pełnienie funkcji społecznych i wywiązywanie się z nich;
- właściwe zachowanie wobec koleżanek, kolegów oraz nauczycieli; 3) dbałość o honor i tradycje Szkoły:
- nieprzywłaszczanie cudzego mienia;
- tolerancja wobec innych wyznań, ras, mniejszości narodowych; 4) dbałość o piękno mowy ojczystej:
- niestosowanie wulgaryzmów i arogancji, w kontaktach z innymi;
- używanie form grzecznościowych;
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
- niestosowanie przemocy fizycznej i psychicznej oraz niewyrządzanie krzywd moralnych innym;
- niesienie pomocy innym;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
- poprawne zachowanie się na lekcjach, przerwach śródlekcyjnych, zajęciach pozalekcyjnych, zajęciach świetlicowych, wycieczkach i wyjazdach na konkursy i zawody sportowe;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do dyrekcji Szkoły, nauczycieli, innych pracowników Szkoły oraz kolegów.;
7) okazywanie szacunku innym osobom, szanowanie godności osobistej, dobrego imienia wszystkich osób.
- Ocenę zachowania śródroczną, roczną i końcową, począwszy od klasy czwartej Szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie; 6)
- Określając ocenę zachowania, wychowawca zwraca uwagę na częstotliwość i nasilenie zjawisk zawartych w kryteriach oceny. Za punkt wyjścia przyjmuje się ocenę dobrą, która określa właściwe zachowanie i jest oceną pozytywną. W szkole obowiązują następujące kryteria ocen zachowania uczniów w klasach IV–VIII:
- wzorowe - otrzymuje uczeń, który:
- przestrzega wszystkich postanowień funkcjonujących w szkole regulaminów, jest wzorem do naśladowania przez innych uczniów;
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia edukacyjne, usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w formie pisemnej dostarcza bezpośrednio po nieobecności;
- jest zawsze przygotowany do zajęć, posiada wymagane przybory i przyrządy do poszczególnych lekcji (przy uwzględnieniu sytuacji materialnej rodziny);
- bierze udział w olimpiadach przedmiotowych, konkursach i zawodach różnego typu, rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia na zajęciach pozalekcyjnych;
- inicjuje i wykonuje prace na rzecz klasy, Szkoły i środowiska lokalnego, aktywnie uczestniczy w imprezach klasowych i organizowanych akcjach szkolnych;
- szanuje tradycje szkolne, godnie reprezentuje szkołę i dba o jej dobre imię;
- prezentuje wysoką kulturę bycia, słowa i dyskusji, zawsze jest taktowny, uczciwy i prawdomówny;
- nawiązuje pozytywne kontakty z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, potrafi współpracować w grupie;
- inicjuje i podejmuje działania zmierzające do udzielania pomocy innym (wolontariat), jest uczynny i życzliwy, z własnej inicjatywy pomaga koleżankom i kolegom w nauce;
- szanuje cudze poglądy, jest tolerancyjny wobec odmienności innych osób;
- szanuje godność własną i innych;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych, dostrzega niewłaściwe zachowania kolegów i zawsze reaguje na przejawy zła;
- zawsze szanuje mienie własne i społeczne oraz pracę innych;
- nosi właściwy strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne strój galowy;
- nie maluje włosów, nie nosi niestosownej biżuterii, zagrażającej zdrowiu i życiu, nie przychodzi na zajęcia z pomalowanymi paznokciami i w makijażu;
- nie ma żadnych pisemnych uwag negatywnych.
- wzorowe - otrzymuje uczeń, który:
- bardzo dobre - otrzymuje uczeń, który:
- przestrzega postanowień funkcjonujących w szkole regulaminów;
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia edukacyjne, usprawiedliwienia nieobecności w formie pisemnej dostarcza bezpośrednio po nieobecności;
- starannie przygotowuje się do zajęć, posiada wymagane przybory i przyrządy do poszczególnych lekcji;
- pilnie pracuje na lekcjach, rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia na zajęciach pozalekcyjnych;
- chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy, Szkoły i środowiska, dokładnie wywiązuje się
z powierzonych mu zadań;
- godnie reprezentuje szkołę i dba o jej dobre imię;
- prezentuje wysoką kulturę bycia, słowa i dyskusji, jest taktowny, uczciwy i prawdomówny;
- nawiązuje pozytywne kontakty z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, potrafi współpracować w grupie;
- chętnie pomaga innym w różnych działaniach (wolontariat) oraz koleżankom i kolegom w nauce, jest uczynny i życzliwy;
- szanuje cudze poglądy, jest tolerancyjny wobec innych osób;
- szanuje godność własną i innych;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych, zawsze reaguje na niewłaściwe zachowania kolegów i przejawy zła;
- zawsze szanuje mienie własne i społeczne oraz pracę innych;
- nosi właściwy strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne strój galowy;
- nie maluje włosów, nie nosi niestosownej biżuterii, zagrażającej zdrowiu i życiu, nie przychodzi na zajęcia z pomalowanymi paznokciami i w makijażu;
- dopuszcza się od 1 do 2 negatywnych uwag.
- dobre - otrzymuje uczeń, który:
- zdarza mu się naruszyć obowiązujące w szkole regulaminy;
- systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne, usprawiedliwienia w formie pisemnej dostarcza bezpośrednio po nieobecności (dopuszcza się nieusprawiedliwienie do 7 godzin nieobecności ,spóźnienia nie więcej niż 5 razy)
- przygotowuje się do zajęć i pracuje zgodnie ze swoimi możliwościami, posiada wymagane przybory i przyrządy do poszczególnych lekcji;
- wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, uważa na lekcjach;
- sumienie wykonuje powierzone mu zadania, stara się wykonywać je terminowo, ale rzadko podejmuje je z własnej inicjatywy;
- godnie reprezentuje szkołę i dba o jej dobre imię;
- zna i stosuje zasady kultury bycia, słowa i dyskusji, jest taktowny, uczciwy i prawdomówny;
- stara się nawiązywać pozytywne kontakty z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, potrafi współpracować w grupie;
- pomaga innym w różnych działaniach, jest uczynny i życzliwy;
- szanuje cudze poglądy, jest tolerancyjny wobec innych osób;
- szanuje godność własną i innych ;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych, reaguje na niewłaściwe zachowania kolegów i przejawy zła;
- szanuje mienie własne i społeczne oraz pracę innych;
- nosi właściwy strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne strój galowy;
- nie maluje włosów, nie nosi niestosownej biżuterii, zagrażającej zdrowiu i życiu, nie przychodzi na zajęcia z pomalowanymi paznokciami i w makijażu,
- dopuszcza się 3 negatywne uwagi.
- poprawne - otrzymuje uczeń, który:
- narusza zapisy obowiązujących w szkole regulaminów;
- uczęszcza do szkoły, nie opuszcza samowolnie zajęć lekcyjnych, nie przestrzega terminów usprawiedliwiania nieobecności, w półroczu ma nie więcej niż 14 godzin nieusprawiedliwionych, spóźnienia od 6-10;
- ma właściwy stosunek do obowiązków szkolnych, ale zdarza mu się nie przygotować do lekcji, (brak prac domowych, zeszytów, ćwiczeń, niezbędnych przyborów);
- nie przeszkadza na lekcjach;
- bierze udział w obowiązkowych pracach na rzecz Szkoły i środowiska;
- dba o dobre imię Szkoły i czasami reprezentuje ją w środowisku;
- zna, ale nie zawsze stosuje zasady kultury bycia, słowa i dyskusji, jest uczciwy
i prawdomówny, zdarzają się sytuacje, w których nie jest taktowny;
- nie zawsze nawiązuje pozytywne kontakty z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, ale zastosowane środki zaradcze przynoszą oczekiwane rezultaty;
- czasami pomaga innym w różnych działaniach;
- nie zawsze szanuje cudze poglądy, jest tolerancyjny wobec odmienności innych osób; k) szanuje godność własną i innych;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych, nie zawsze reaguje na niewłaściwe zachowania kolegów i przejawy zła;
- stara się szanować mienie własne i społeczne oraz pracę innych;
- nosi właściwy strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne zdarza się nie mieć stroju galowego;
- nie maluje włosów, czasami nosi niestosowną biżuterię, przychodzi na zajęcia z pomalowanymi paznokciami i w makijażu;
- dopuszcza się 4 negatywne uwagi
- nieodpowiednie - otrzymuje uczeń, który:
- często narusza obowiązujące w szkole regulaminy;
- nie przestrzega terminów usprawiedliwiania nieobecności, w półroczu ma nie więcej niż 25 godzin nieusprawiedliwionych, spóźnienia od 11-15;
- lekceważy zajęcia szkolne, uczy się niesystematycznie, na lekcjach nie pracuje, często jest do nich nieprzygotowany (brak prac domowych, zeszytów, ćwiczeń, niezbędnych przyborów);
- często utrudnia nauczycielom prowadzenie lekcji a kolegom twórcze i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- sporadycznie bierze udział w pracach na rzecz klasy, Szkoły i środowiska;
- uchyla się od reprezentowania Szkoły;
- zachowuje się niekulturalne, na terenie klasy, Szkoły, poza szkołą;
- nie zabiega o nawiązywanie pozytywnych kontaktów z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, a zastosowane środki zaradcze nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty;
- pomimo próśb odmawia pomocy innym;
- czasami przejawia nietolerancję wobec innych osób;
- przejawia brak szacunku wobec innych;
- narusza zasady bezpieczeństwa własnego i innych, sporadycznie reaguje na niewłaściwe zachowania kolegów i przejawy zła;
- nie zawsze szanuje mienie własne i społeczne oraz pracę innych;
- nie zawsze nosi właściwy strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne często nie posiada stroju galowego;
- nosi niestosowną biżuterię, maluje włosy, często przychodzi na zajęcia z pomalowanymi paznokciami i w makijażu;
- dopuszcza się od 5 do 10 negatywnych uwag.
- naganne - otrzymuje uczeń, który:
- nie przestrzega obowiązujących w szkole regulaminów;
- dezorganizując pracę klasy, w ciągu półrocza ma powyżej 25 godzin nieusprawiedliwionych i powyżej 15 spóźnień;
- przychodzi na zajęcia nieprzygotowany, nie pracuje na lekcjach, (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów, podręczników, niezbędnych pomocy dydaktycznych);
- swoim zachowaniem celowo utrudnia prowadzenie zajęć lekcyjnych;
- uchyla się od wszelkich działań na rzecz Szkoły i środowiska;
- nie chce reprezentować Szkoły;
- zachowuje się niekulturalne, na terenie klasy, Szkoły, poza szkołą, swoim zachowaniem wpływa demoralizująco na innych uczniów;
- nie nawiązuje pozytywnych kontaktów z grupą rówieśniczą oraz dorosłymi, a zastosowane środki zaradcze nie przynoszą oczekiwanych rezultatów;
- pomimo próśb odmawia pomocy innym;
- jest nietolerancyjny wobec innych osób;
- nie szanuje godności innych osób;
- swoim zachowaniem narusza bezpieczeństwo, zagraża zdrowiu własnemu i innych, nie reaguje na niewłaściwe zachowania kolegów i przejawy zła;
- niszczy mienie własne i społeczne oraz nie szanuje pracy innych;
- nosi niestosowny strój uczniowski, a w wyznaczone i stałe uroczystości szkolne nie posiada stroju galowego;
- nosi niestosowną biżuterię, maluje włosy, paznokcie, stosuje makijaż;
- nie poprawia swojego zachowania mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych
- powyżej 10 negatywnych uwag .
- Zachowanie ucznia przyczyniające się do obniżenia oceny z zachowania:
- spóźnienia na zajęcia lekcyjne
- godziny nieusprawiedliwione;
0 godzin
ocena wzorowa
1 godzina
ocena bardzo dobra
7 godzin
ocena dobra
14 godzin
ocena poprawna
25 godzin
ocena nieodpowiednia
powyżej 25 godzin
ocena naganna
- brak stroju apelowego,
- negatywne uwagi:
0 uwag
ocena wzorowa
1-2 uwag
ocena bardzo dobra
3 uwagi
ocena dobra
4 uwagi
ocena poprawna
5-10 uwag
ocena nieodpowiednia
Powyżej 10 uwag
ocena naganna
4a. Ostatecznie wychowawca decyduje o ocenie zachowania ucznia uwzględniając różne jego aspekty.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć
- Ocena klasyfikacyjna zachowania w okresie kształcenia na odległość uwzględnia w szczególności:
- Wywiązywanie się z obowiązków ucznia rozumianym jako udział i aktywność na zajęciach prowadzonych zdalnie, systematyczne wykonywanie zadanych prac, wywiązywanie się z zadań zleconych przez nauczycieli;
- Przestrzeganie zasad ustalonych przez szkołę w ramach kształcenia na odległość, w szczególności nie zakłócanie zajęć prowadzonych online;
- Dbałość o piękno mowy ojczystej na zajęciach zdalnych i w komunikacji elektronicznej z nauczycielami, kolegami i koleżankami;
- dbałość o honor i tradycje Szkoły poprzez uczestnictwo w kontynuowanych przez szkołę zwyczajach i tradycyjnych działaniach szkoły organizowanych na odległość;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób – przestrzeganie zasad zachowania podczas trwającej pandemii w zakresie możliwym do weryfikacji przez nauczyciela np. podczas lekcji wychowawczych;
- Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią- np. przestrzeganie zasad lekcyjnych ustalonych przez szkołę, nie udostępnianie kodów i haseł do lekcji prowadzonych online;
- Pomoc kolegom w pokonywaniu trudności w w posługiwaniu się technologią informatyczną.
- Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, Szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.
- Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie 13 ust. 3, a także śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
- Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie 22 ust. 2 pkt 8, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
Warunki i tryb ubiegania się wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych .
- Ocena przewidywana z zajęć edukacyjnych może zostać podwyższona przez nauczyciela w sytuacji gdy:
- Rodzice ucznia niepełnoletniego lub uczeń mają prawo zgłosić chęć podwyższenia oceny z zajęć edukacyjnych;
- Zgłoszenie odbywa się w formie ustnej;
- Zgłoszenia należy dokonać nauczycielowi przedmiotu w terminie nie dłuższym niż 3 dni po uzyskaniu informacji o proponowanej ocenie z przedmiotu;
- Warunkiem koniecznym do pozytywnego rozpatrzenia prośby o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych jest:
- frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie jest niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
- usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
- przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
- uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
- skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym – konsultacji indywidualnych.
Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega lub od niej wyższa.
- Podwyższenie oceny proponowanej powinno się odbyć najpóźniej 3 dni przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej;
- Rodzice i uczeń winni być poinformowani o postanowieniach w formie pisemnej w korespondencji na e-dzienniku;
- Ocena przewidywana z zajęć edukacyjnych może zostać obniżona przez nauczyciela w sytuacji gdy uczeń:
- Nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
- Otrzyma oceny bieżące niższe niż przewidywana ocena;
- Unika pisania sprawdzianów, kartkówek i prac pisemnych;
- Nie wykazuje aktywności na zajęciach edukacyjnych.
- Ustala się podział roku szkolnego na dwa półrocza:
- Szczegóły
- Uczeń klasy I-III Szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III Szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II Szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Począwszy od klasy IV Szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne, pozytywne oceny klasyfikacyjne.
- O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w 127 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.
- Uczeń Szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- Począwszy od klasy IV Szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 7, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz
co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 10, wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
- W przypadku nie wykonania przez nauczyciela, wychowawcę oddziału lub radę pedagogiczną zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów te zadania i kompetencje wykonuje Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.
- W przypadku nie wykonania przez nauczyciela, wychowawcę oddziału lub radę pedagogiczną zadań i kompetencji w zakresie przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty te zadania i kompetencje wykonuje Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel.
- Jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie uchwały o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły.
- Dokumentację dotyczącą klasyfikacji i promocji uczniów oraz ukończenia przez nich szkoły, o których mowa w punktach 12-14 podpisuje odpowiednio Dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.
- Szczegóły
Lista lektur obowiązujących od 1 września 2024 r.
KLASY IV–VI
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
3) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
4) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
5) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
1) René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
2) Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
3) Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty);
4) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
5) wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie;
6) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie;
7) wybrane podania i legendy polskie;
8) wybrane baśnie polskie i europejskie;
9) wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym Rota Marii Konopnickiej).
KLASY VII i VIII
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
2) Aleksander Fredro, Zemsta;
3) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
4) Adam Mickiewicz, Dziady część II;
5) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
6) Juliusz Słowacki, Balladyna.
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
1) Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII;
2) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII);
3) Sławomir Mrożek, Artysta;
4) Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty);
5) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty);
6) wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto wybrane wiersze: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, oraz aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Przykładowe lektury uzupełniające dla klas IV–VIII:
1) Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
2) Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
3) Justyna Bednarek, Dom nr 5;
4) Paweł Beręsewicz, Wszystkie lajki Marczuka;
5) Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
6) Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
7) Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
8) Carlo Collodi, Pinokio;
9) Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
10) Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
11) Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
12) John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
13) Olaf Fritsche, Skarb Troi;
14) Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
15) Emilia Kiereś, Rzeka;
16) Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
17) Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy, Bankructwo małego Dżeka;
18) Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
19) Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
20) Barbara Kosmowska, Paweł Beręsewicz i inni, Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach;
21) Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie), Topsy i Lupus;
22) Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
23) Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
24) Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty);
25) Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
26) Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
27) Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
28) Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
29) Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
30) Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
31) Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
32) Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
33) Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
34) Sat-Okh, Biały Mustang;
35) Longin Jan Okoń, Tecumseh;
36) Raquel Jaramillo Palacio, Cudowny chłopak;
37) Katherine Paterson, Most do Terabithii;
38) Sara Pennypacker, Pax;
39) Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
40) Bolesław Prus, Katarynka, Placówka, Zemsta;
41) Rick Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy;
42) Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa, W pustyni i w puszczy;
43) Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
44) Nicolas Sparks, Jesienna miłość;
45) Marcin Szczygielski, Teatr Niewidzialnych Dzieci, Arka czasu;
46) Alfred Szklarski, wybrana powieść;
47) Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
48) Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze;
49) Danuta Wawiłow, Natalia Usenko, Wierzbowa 13. Opowieści z Wierzbowej 13;
50) Louis de Wohl, Posłaniec króla;
51) Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Stan splątania;
52) Marcus Zusak, Złodziejka książek;
53) wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska-Curie, Jan Paweł II i inni);
54) inne utwory literackie i teksty kultury, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
W każdym roku szkolnym są obowiązkowo poznawane:
1) w przypadku klas IV–VI – co najmniej dwie pozycje książkowe,
2) w przypadku klas VII i VIII – co najmniej jedna pozycja książkowa – z listy przykładowych lektur uzupełniających lub spoza tej listy, wybrane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów.