Wykaz podręczników obowiązujący w roku szkolnym 2012/2013
Wyprawka dla ucznia klasy pierwszej:
- zeszyt w 3-linie 16 kartkowy
- zeszyt w kratkę 16 kartkowy
- mały blok rysunkowy
- duży blok rysunkowy
- blok techniczny
- blok techniczny z kolorowymi kartkami
- farby plakatowe
- pędzelek mały i duży
- pastele olejowe (kredki)
- kredki bambino
- plastelina
- ołówek
- pióro (nie kulkowe)
- linijka
- kolorowe pisaki (flamastry lub długopisy)
Najważniejsze informacje o sprawdzianie szóstoklasisty,
który odbędzie się 4-kwietnia 2013 roku o godz. 9.00 - źródło: CKE
- Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w szóstej klasie szkoły podstawowej. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że muszą do niego przystąpić wszyscy uczniowie - zarówno uczniowie szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, jak i słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych. Przystąpienie do sprawdzianu jest jednym z warunków ukończenia szkoły. Sprawdzianu nie można nie zdać. Wynik ma znaczenie tylko informacyjne i nie powinien być podstawą do prowadzenia jakiejkolwiek selekcji. Każdy uczeń, który ukończył szkołę podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie, jeśli nie ukończył 16 roku życia.
Na sprawdzianie badany i oceniany jest poziom osiągnięć uczniów w zakresie pięciu obszarów umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce. Umiejętności te określono w standardach wymagań egzaminacyjnych będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Mają charakter ponad przedmiotowy, co oznacza, że np. czytanie obejmuje nie tylko umiejętności odczytywania tekstów literackich, ale także wykresów, map itp., a zadania są tak skonstruowane, że sprawdzają umiejętności kształcone w obrębie różnych przedmiotów. Umiejętności te są podstawowe dla tego poziomu kształcenia oraz niezbędne na wyższym etapie kształcenia (w gimnazjum) a także przydatne w życiu codziennym.
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa ucznia :
- Uczeń ma prawo do właściwego zorganizowania procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Ma prawo znać program nauczania z poszczególnych przedmiotów i przedmiotowy system oceniania.
- Ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
- Uczeń ma prawo być poinformowany z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie sprawdzianów. W ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian pisemny, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.
- Uczeń mający kłopoty w nauce, szczególnie z powodu dłuższej nieobecności w szkole spowodowanej sytuacją zdrowotną lub rodzinną ma prawo do pomocy w nauce: od samorządu klasowego (pomoc koleżeńska), od nauczycieli danego przedmiot( konsultacje).
- Ma prawo do rozwijania swoich zainteresowań, zdolności poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
- Uczeń osiągający wyróżniające wyniki w nauce ma prawo do indywidualnego toku kształcenia z pomocą nauczyciela.
- Wszystkie oceny, jakie otrzymuje uczeń są ocenami jawnymi.
- Ma prawo do opieki wychowawczej i warunków pobytu zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności.
- Uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do pomocy w postaci bezpłatnych śniadań, zup, obiadów, w miarę uzyskanych na ten cel środków.
- Ma prawo swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
- Na własną prośbę lub rodziców, bądź sugestię szkoły ma prawo korzystać z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zdrowotnego.
- Zgodnie z przyjętymi ustaleniami szkolnymi może korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
- Ma prawo wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
Obowiązki ucznia:
- Uczęszczać regularnie na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne, brać czynny udział w życiu szkoły.
- Każdorazową nieobecność spowodowaną chorobą lub inną równie ważną przyczyną usprawiedliwić w ciągu tygodnia u wychowawcy.
- Uzupełnić braki wynikające z powodu nieobecności w szkole.
- Odrabiać systematycznie pracę domową.
- Swoim sposobem bycia nie naruszać godności własnej i godności innych.
- Dbać o kulturę słowa.
- Przychodzić do szkoły w stroju szkolnym codziennym ucznia oraz nosić obuwie przeznaczone do chodzenia po szkole.
- Nosić strój sportowy obowiązujący na lekcjach wychowania fizycznego zgodny z wymaganiami nauczyciela.
- W dni stałych uroczystości i ważnych wydarzeń szkolnych, przychodzić do szkoły w stroju galowym.
- Dbać o kulturę słowa.
- Dbać o zdrowie i higienę osobistą.
- Zabiegać o ład i estetykę szkoły, nie niszczyć sprzętu, przestrzegać czystości i porządku w klasach, na korytarzach, w łazienkach, w stołówce, w szatni, na boisku, w sali gimnastycznej.
- Okazywać szacunek każdemu człowiekowi.
- Pomagać słabszym i młodszym, być tolerancyjnym wobec innych poglądów, postępować uczciwie, zdecydowanie reagować na zło.
- Być koleżeńskim i wrażliwym na potrzeby innych, być życzliwym, uprzejmym, opiekuńczym wobec młodszych kolegów, bronić słabszych i osamotnionych.
- Wypełniać odpowiedzialnie przyjęte na siebie i nałożone obowiązki.
- Szanować swoją szkołę i dbać o jej dobre imię.
Od 1 grudnia 2009 r. w trzech szkołach podstawowych oraz w gimnazjum na terenie Gminy Żyrzyn rozpoczęły się zajęcia dla uczniów w ramach programu „Szkoły równych szans w Gminie Żyrzyn”. Celem głównym projektu jest wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych uczniów z terenu Gminy Żyrzyn. Projekt realizowany będzie do końca kwietnia 2011 r.
W naszej szkole do pracy przy projekcie zaangażowało się 23 nauczycieli (pracowników tej szkoły), zatrudniono także dodatkowo nauczyciela języka francuskiego, psychologa, logopedę oraz instruktorów: gry w szachy i nauki pływania.
Zajęcia edukacyjne odbywają się 39 grupach – w tym dwie grupy maja zajęcia w szkole filialnej w Żerdzi i dwie grupy w budynku dawnej Szkoły filialnej w Bałtowie. Zajęcia edukacyjne obejmują łącznie 39 godzin lekcyjnych tygodniowo, a zajęcia świetlicowe 12 godzin zegarowych.
Nauczyciele zaoferowali szeroki wachlarz zajęć dla uczniów z różnymi potrzebami
i zainteresowaniami. Trwają pracę nad stworzeniem specjalnego formularza który pozwoli nam na weryfikację przekazanych list uczniów (niektórzy uczniowie biorą udział w różnych rodzajach zajęć) tak abyśmy pod koniec stycznia poznali rzeczywistą liczbę uczniów naszej szkoły biorącej udział w realizacji tego projektu.
W ramach projektu świetlica szkolna została wyposażona w telewizor, odtwarzacz DVD, radioodtwarzacz CD, zakupione zostaną także gry edukacyjne oraz materiały plastyczne. Zakupiono sprzęt sportowy, w budowie jest strona internetowa projektu.
Korzystając z okazji pragniemy serdecznie podziękować za dotychczasową współpracę oraz zaangażowanie w pracę nad realizacją projektu Dyrekcji szkoły oraz wszystkim Nauczycielom i pracownikom szkoły.
Koordynator Szkolny
Beata Antoniak
Menager Projektu
Beata Osiak
Lp
|
Nazwa zajęć
|
Nauczyciel prowadzący
|
Termin realizowanych zajęć
|
ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE
|
|||
1
|
Logopedyczne
|
Agnieszka Brzostowska
|
poniedziałek:7:50-8:50,11:40-14:45
wtorek: 11:40-14:45
środa: 7:50-8:50, 11:40-14:45
piątek: 11:40-14:15
|
2
|
Koło teatralne
|
Alicja Adamczyk
|
poniedziałek: 12:55-13:40
|
3
|
Koło teatralne
|
Maria Mizura
|
piątek: 13:45-14:30
|
4
|
Koło plastyczne
|
Krystyna Barańska
|
poniedziałek: 11:55-12:40
|
5
|
Koło taneczne
|
Agnieszka Gałek
|
czwartek: 12:55-13:40
|
6
|
Koło taneczne
|
Jolanta Kukier
|
czwartek: 12:55-13:40
|
Koła przedmiotowe - zajęcia rozwijające zainteresowania
|
|||
1
|
Koło języka polskiego
|
Aurela Niedbała
|
środa: 13:45-14:30
|
2
|
Koło języka polskiego
|
Anna Stolarska
|
środa: 7:15-7:45
|
3
|
Koło historyczne
|
Ewa Gawrysiak
|
poniedziałek: 13:45-14:30
|
4
|
Koło języka angielskiego
|
Zbigniew Bielak
|
wtorek: 12:55-13:40
|
5
|
Koło języka angielskiego
|
Agnieszka Zając
|
środa: 12:55-13:40
czwartek: 12:55-13:40
|
6
|
Koło przyrodnicze
|
Wioletta Mączka
|
wtorek: 13:45-14:30
|
7
|
Koło informatyczne
|
Robert Biskup
|
czwartek: 13:45-14:30
|
8
|
Koło matematyczne
|
Beata Kubak
|
środa: 13:45-14:30
|
9
|
Koło wokalne -chór szkolny
|
Ludmiła Zahorodna
|
środa: 13:45-14:30
|
10
|
Koło języka niemieckiego
|
Katarzyna Polak
|
poniedziałek: 8:00-8:45, 12:55-13:40
czwartek: 8:00-8:45,12:55-13:40,13:45-14:30
piątek: 8:00-8:45, 12:55-13:40
|
11
|
Koło Przyjaciół Seminarium Duchownego
|
Maria Mizura
|
piątek: 14:30-15:00
|
Zajęcia inne
|
|||
1
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Alicja Adamczyk
|
wtorek: 12:5-13:40
|
2
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Krystyna Barańska
|
wtorek: 8:00-8:45
|
3
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Agnieszka Gałek
|
piątek: 8:00-8:45
|
4
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Jolanta Kukier
|
wtorek: 8:00-8:45
|
5
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Joanna Jankowska
|
poniedziałek: 11:55-12:40
|
6
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
|
Małgorzata Turbiasz
|
piatek: 8:00-8:45
|
7
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego
|
Aurela Niedbała
|
piatek: 12:55-13:40
|
8
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego
|
Anna Stolarska
|
poniedziałek: 13:45-14:30
|
9
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego
|
Zbigniew Bielak
|
wtorek: 13:45-14:30
|
10
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki
|
Beata Kubak
|
czwartek:13:45-14:30
|
Zajęcia sportowe
|
|||
1
|
Piłka siatkowa
|
Marlena Maciąg
|
wtorek:13:45-15:45
|
2
|
Tenis stołowy
|
Agata Adach
|
czwartek: 13:45-15:20
|
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. A. MICKIEWICZA W ŻYRZYNIE W bieżącym roku szkolnym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki rozpoczęła się realizacja projektu systemowego pod nazwą ”Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej”. Program, którego realizację przewidziano na lata 2010-2013, skierowany jest do najmłodszych uczniów.
W naszej gminie, projekt ten realizowany jest pod nazwą „Edukacja w Gminie Żyrzyn”, i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem głównym projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci na pierwszym etapie kształcenia. Indywidualizacja nauczania w klasach początkowych odgrywa bardzo ważną rolę. Istotą i celem indywidualizacji jest bowiem sprzyjanie rozwojowi jednostki, kształcenie zmierzające do niwelowania niekorzystnych różnic między uczniami i pobudzanie ich do twórczego działania. W ramach realizowanego projektu uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza korzystają z dodatkowych bezpłatnych zajęć, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowaną przez zespół nauczycieli. Organizujemy dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb:
|
Harmonogram zajęć realizowanych w ramach projektu
„EDUKACJA W GMINIE ŻYRZYN" 2011/2012
Rodzaj zajęć |
Osoba prowadząca |
Dzień i godzina |
Miejsce realizacji |
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych teatralne. |
Alicja Adamczyk |
czwartek 12.55 - 13.40
|
SP Żyrzyn s.17 |
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji. |
Krystyna Barańska
|
czwartek 9.55 - 10.40 |
SP Żyrzyn czytelnia |
Agnieszka Gałek
|
poniedziałek 8.00 - 8.45 |
SP Żyrzyn s.38 |
|
wtorek 12.55-13.40 |
SP Żyrzyn czytelnia |
||
Joanna Jankowska
|
środa 12.55-13.40
|
SP Żyrzyn s.18
|
|
Jolanta Kukier |
czwartek 12.55-13.40 |
SP Żyrzyn s.17 |
|
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych. |
Krystyna Barańska
|
poniedziałek 8.00 - 8.45 |
SP Żyrzyn czytelnia
|
Jolanta Kukier |
czwartek 8.55 - 9.40
|
SP Żyrzyn czytelnia |
|
Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy. |
Agnieszka Brzostowska |
wtorek 7.50 – 8.50
|
SP Żyrzyn s.17
|
środa 7.45 – 9.50
|
SP Żyrzyn czytelnia
|
||
piątek 12.40 – 13.40 |
SP Żyrzyn s.17 |
||
Specjalistyczne zajęcia terapeutyczne plastyczne. |
Elżbieta Kałkowska |
poniedziałek 14.45 - 15.30 |
SF ŻERDŹ |
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych plastyczne. |
Monika Lipnicka |
czwartek 8.00 – 8.45 |
SP Żyrzyn świetlica
|
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, prowadzenie obserwacji przyrodniczych. |
Małgorzata Turbiasz |
wtorek 12.55 - 13.40
|
SP Żyrzyn czytelnia
|
czwartek 12.55 - 13.40
|
SP Żyrzyn czytelnia |
||
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z języka angielskiego. |
Agnieszka Zając |
środa 12.55 - 13.40
|
SP Żyrzyn s.41
|
piątek 12.55 - 13.40 |
SP Żyrzyn s.37 |
||
Gimnastyka korekcyjną dla dzieci z wadami postawy. |
Paweł Zając |
poniedziałek 13.45 - 14.30
|
SP Żyrzyn sala gimnastyczna
|
środa 8.55 - 9.40 |
SP Żyrzyn świetlica |
||
Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej. |
Angelika Butryn |
wtorek 12.45 - 13.40 13.45 – 14.45
|
SP Żyrzyn s.39 |
piątek 13.45 – 14.45 |
SP Żyrzyn s.14 |
Uroczystą akademię z okazji Dnia Komisji Edukacji otworzyła pani dyrektor Katarzyna Majkutewicz. Powitała wszystkich, a szczególnie gorąco byłych nauczycieli i pracowników szkoły zaproszonych na uroczystość.W imieniu emerytów głos zabrała pani Barbara Miluska, która wspominała początki Szkoły Podstawowej w Żyrzynie.Przewodnicząca Rady Rodziców pani Monika Szaruga podziękowała nauczycielom i księżom za pracę dydaktyczno – wychowawczą i życzyła dalszych sukcesów. Wszyscy zgromadzeni uczcili minutą ciszy nieżyjących nauczycieli, a delegacja uczniów klas VI udała się zapalić znicze na cmentarzu. |
|
Następnie odbyło się ślubowanie i pasowanie pierwszoklasistów na uczniów naszej szkoły. |
|
Na zakończenie klasy VI przedstawiły część artystyczną. |