Wykaz podręczników obowiązujący w roku szkolnym 2012/2013
Wyprawka dla ucznia klasy pierwszej:
- zeszyt w 3-linie 16 kartkowy
- zeszyt w kratkę 16 kartkowy
- mały blok rysunkowy
- duży blok rysunkowy
- blok techniczny
- blok techniczny z kolorowymi kartkami
- farby plakatowe
- pędzelek mały i duży
- pastele olejowe (kredki)
- kredki bambino
- plastelina
- ołówek
- pióro (nie kulkowe)
- linijka
- kolorowe pisaki (flamastry lub długopisy)
Najważniejsze informacje o sprawdzianie szóstoklasisty,
który odbędzie się 4-kwietnia 2013 roku o godz. 9.00 - źródło: CKE
- Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w szóstej klasie szkoły podstawowej. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że muszą do niego przystąpić wszyscy uczniowie - zarówno uczniowie szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, jak i słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych. Przystąpienie do sprawdzianu jest jednym z warunków ukończenia szkoły. Sprawdzianu nie można nie zdać. Wynik ma znaczenie tylko informacyjne i nie powinien być podstawą do prowadzenia jakiejkolwiek selekcji. Każdy uczeń, który ukończył szkołę podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie, jeśli nie ukończył 16 roku życia.
Na sprawdzianie badany i oceniany jest poziom osiągnięć uczniów w zakresie pięciu obszarów umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce. Umiejętności te określono w standardach wymagań egzaminacyjnych będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Mają charakter ponad przedmiotowy, co oznacza, że np. czytanie obejmuje nie tylko umiejętności odczytywania tekstów literackich, ale także wykresów, map itp., a zadania są tak skonstruowane, że sprawdzają umiejętności kształcone w obrębie różnych przedmiotów. Umiejętności te są podstawowe dla tego poziomu kształcenia oraz niezbędne na wyższym etapie kształcenia (w gimnazjum) a także przydatne w życiu codziennym.
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa ucznia :
- Uczeń ma prawo do właściwego zorganizowania procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Ma prawo znać program nauczania z poszczególnych przedmiotów i przedmiotowy system oceniania.
- Ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
- Uczeń ma prawo być poinformowany z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie sprawdzianów. W ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian pisemny, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.
- Uczeń mający kłopoty w nauce, szczególnie z powodu dłuższej nieobecności w szkole spowodowanej sytuacją zdrowotną lub rodzinną ma prawo do pomocy w nauce: od samorządu klasowego (pomoc koleżeńska), od nauczycieli danego przedmiot( konsultacje).
- Ma prawo do rozwijania swoich zainteresowań, zdolności poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
- Uczeń osiągający wyróżniające wyniki w nauce ma prawo do indywidualnego toku kształcenia z pomocą nauczyciela.
- Wszystkie oceny, jakie otrzymuje uczeń są ocenami jawnymi.
- Ma prawo do opieki wychowawczej i warunków pobytu zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności.
- Uczeń będący w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do pomocy w postaci bezpłatnych śniadań, zup, obiadów, w miarę uzyskanych na ten cel środków.
- Ma prawo swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
- Na własną prośbę lub rodziców, bądź sugestię szkoły ma prawo korzystać z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zdrowotnego.
- Zgodnie z przyjętymi ustaleniami szkolnymi może korzystać z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
- Ma prawo wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
Obowiązki ucznia:
- Uczęszczać regularnie na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne, brać czynny udział w życiu szkoły.
- Każdorazową nieobecność spowodowaną chorobą lub inną równie ważną przyczyną usprawiedliwić w ciągu tygodnia u wychowawcy.
- Uzupełnić braki wynikające z powodu nieobecności w szkole.
- Odrabiać systematycznie pracę domową.
- Swoim sposobem bycia nie naruszać godności własnej i godności innych.
- Dbać o kulturę słowa.
- Przychodzić do szkoły w stroju szkolnym codziennym ucznia oraz nosić obuwie przeznaczone do chodzenia po szkole.
- Nosić strój sportowy obowiązujący na lekcjach wychowania fizycznego zgodny z wymaganiami nauczyciela.
- W dni stałych uroczystości i ważnych wydarzeń szkolnych, przychodzić do szkoły w stroju galowym.
- Dbać o kulturę słowa.
- Dbać o zdrowie i higienę osobistą.
- Zabiegać o ład i estetykę szkoły, nie niszczyć sprzętu, przestrzegać czystości i porządku w klasach, na korytarzach, w łazienkach, w stołówce, w szatni, na boisku, w sali gimnastycznej.
- Okazywać szacunek każdemu człowiekowi.
- Pomagać słabszym i młodszym, być tolerancyjnym wobec innych poglądów, postępować uczciwie, zdecydowanie reagować na zło.
- Być koleżeńskim i wrażliwym na potrzeby innych, być życzliwym, uprzejmym, opiekuńczym wobec młodszych kolegów, bronić słabszych i osamotnionych.
- Wypełniać odpowiedzialnie przyjęte na siebie i nałożone obowiązki.
- Szanować swoją szkołę i dbać o jej dobre imię.